PGVCH04 ICT ve vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
blokově. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Disciplína zahrnuje poznatky z oblasti didaktické techniky a informačních technologií. Úvodní část semináře se zaměřuje na problematiku technických výukových systémů, jejich charakteristice a rozdělení. Samostatnou kapitolu tvoří téma počítač jako výukový prostředek. Stěžejní část kurzu je věnována studiu role moderních technologií v současném světě, zejména pak ve školním vzdělávání a celoživotním učení. Posluchači analyzují rozličné strategické dokumenty školské politiky (na evropské i národní úrovni), výsledky provedených výzkumů aj., aby byli schopni identifikovat klíčové otázky či problémy spojené s rolemi moderních technologií ve společnosti znalostí. Součástí kurzu je rovněž studium možností a limitů e-learningu.
Informace učitele
Literatura: Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. Aufenanger, S., Schulz-Zander, R., Spanhel, D. Jahrbuch Medienpädagogik 1. Opladen 2001. Baranovič, R., Moravčíková, L., Šnajder, L. Internet pro střední školy. Praha 1999. Baumgartner, P., Payr, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. Beran, V. Využití počítačů při řízení školy a pedagogického procesu. In Bacík, František aj. Kapitoly ze školského managementu. Praha 1998. s. 202-215. Bráza, J. Internet Jak hledat a najít. Praha 2001. Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS, 2003. Busch, W., H. Internet für Lehrer. Frankfurt/Main, New York 1998. Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha 1998. Didaktická a výpočetní technika II. Praha 1991. Didaktická technologie I. České Budějovice 1992. Didaktická technologie. Praha 1994. Franců, M., Hrbáček, J., Švec, A. Informační technologie. Brno 1998. Gertsch, Ch., A. Lernen und lehren mit Internet. Eine Einführung ins Internet für das Selbststudium und den Unterricht. Aarau 1999. Geschwinder, J., Růžička, E., Růžičková, B. Technické prostředky ve výuce. Olomouc 1995. Hendricks, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. Hildebrand, J. Internet-Ratgeber für Lehrer. Köln 1996. Chrdle, P. (ed.). Současné trendy ve vzdělávání. Praha 1995. Issing, L., J., Klimsa, P. (ed.). Informationen und Lernen mit Multimedia. Weinheim 1997. Kammerl, R. (ed.). Computergestütztes Lernen. München, Wien 2000. Kouba, L. a kol. Technické systémy ve výuce. Praha 1992. Kouba, L. Technické systémy ve výuce II. Praha 1995 Kusala, J. Internet ve škole. Praha 2000. Mader, G., Stöckl, W. Virtuelles Lernen: Begriffsbestimmung und aktuelle empirische Befunde. Innsbruck, Wien 1999. Mareš, J. Psychodiagnostika podporovaná počítačem. Praha 1992. Mareš, Jan, Čižinský, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Neumajer, Ondřej. Role ICT v přeměně školy I. Učitelské listy, 2002-2003, roč. 9, č. 8, s. 12. Neumajer, Ondřej. Školy a ICT. Učitelské listy, 2000-2001, roč. 8, č. 8, s. 19-20. Petersen, J., Reinert, G.-B. (ed.). Lehren und Lernen im Umfeld neuer Technologien. Reflexionen vor Ort. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Paris, Wien 1994. Petty, G. Moderní vyučování. Praha 1996. Perrochon, Louis. School goes Internet. Das Buch für alle Lehrerinnen und Lehrer. Heidelberg 1999. Počítače na základních a středních školách. Praha 2000. Průcha, Jan. Přehled pedagogiky. Praha 2000. Průcha, Jan, Walterová, Eliška, Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. 3. vydání. Praha 2001. Rambousek, V. aj. Práce s počítačem. Praha 1997. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha 1989. Růžička, O. Internet pro učitele. Praha 2001. Řezníček, P. Internet pro studenty. Praha 2001. Říha, P. Slovník počítačové informatiky. Ostrava 2002. Sacher, W. Schulische Medienarbeit im Computerzeitalter. Bad Heilbrunn 2000. Skalková, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha 1997. Stojan, Mojmír. Technologické podmínky pro tvořivou práci na našich základních školách. In Tvořivá škola. Brno 1998. s. 96-102. Strach, Jiří. Využití počítačů ve výuce. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1996, s. 82 89. Strittmatter, P., Niegemann, H. Lehren und Lernen mit Medien. Eine Einführung. Darmstadt 2000. Vacek, J. Didaktická technika. Liberec 1998. Zounek, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. Zounek, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. Zounek, J., Kříž, R. Internet pro pedagogy. Praha 2001. Zounek, J., Kříž, R., Kunzová, Z. Internet nejen pro studenty. Praha 2003.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.