UZPGJ51A80 Vzdělávací politika

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz poskytuje základní vhled do české vzdělávací politiky a situace českého vzdělávacího systému v kontextu evropských vzdělávacích strategií. Měl by přispět k porozumění změnám, k nimž dochází a jež lze v oblasti vzdělávání a školství očekávat v blízké budoucnosti. Obsahem kurzu jsou tematické okruhy, které poskytují informaci o vývoji a stávající situaci v oblasti české vzdělávací politiky a českého vzdělávacího systému. Dalším okruhem, na který je kurz zaměřen, jsou jednotlivé (vybrané) klíčové principy vzdělávací politiky, jež jsou deklarovány v evropských demokraciích a jež jsou východiskem evropské a stejně tak české vzdělávací politiky. Student v závěru studia pedagogických oborů získá ucelený náhled na politický kontext vzdělávacích změn a reforem. Porozumí procesu jejich vzniku, implementace, realizace a hodnocení.
Osnova
  • 1) Vzdělávací politika jako součást širšího konceptu sociální politiky v rámci různých typů sociálního státu (vývoj, činitelé, principy, oblasti).
  • (2) Vývoj českého vzdělávacího systému v 2. polovině 20. století (1. část).
  • (3) Vývoj českého vzdělávacího systému v 2. polovině 20. století (2. část).
  • (4) Vývoj a analýza vzdělávací politiky v ČR od 90. let 20. století po současnost, konkrétní změny, které nastaly, a jejich hodnocení. Periodizace vzdělávacích reforem u nás.
  • (5) Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Principy vzdělávací politiky Evropské unie.
  • (6) Aktivity a vzdělávací strategie členských zemí OECD jako kontext pro vzdělávací politiku ČR. Principy vzdělávací strategie OECD.
  • (7) Princip celoživotního učení pro všechny – koncept, problémy, příklady řešení.
  • (8) Princip rovných vzdělávacích příležitostí – koncept, problémy, příklady řešení.
  • (9) Princip zaměstnatelnosti – koncept, problémy, příklady řešení.
  • (10) Princip sociální soudržnosti a sociální relevance – koncept, problémy, příklady řešení.
  • (11) Princip internacionalizace ve vzdělávání – koncept, problémy, příklady řešení. (12) Rozvoj lidských zdrojů a řízení kvality ve vzdělávání v ČR a v EU.
Literatura
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Early Childhood Education in the Czech Republic. In Early Childhood Education, An International Encyclopedia. 1. vyd. Westport, Connecticut, London: Praeger Publishers, 2007, s. 1017-1021. 4. Vol. ISBN 0-313-34143-5. info
  • Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 8024612593. info
  • POL, Milan a Milada RABUŠICOVÁ. Správa a řízení škol. Rady škol v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno: Paido, 1996, 129 s. ISBN 80-85931-32-X. info
Výukové metody
Přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Prezentace seminární práce a písemná zkouška.
Informace učitele
Literatura: Analýza vzdělávací politiky 1998, Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 1999. Analýza vzdělávací politiky 1999, Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha 2000. Brdek, M., Jírová, H.: Sociální politika v zemích EU a ČR. Codex Bohemia, Praha 1998. České vzdělání a Evropa. Sdružení pro vzdělávací politiku, Praha 1999. Kalous, J.: Teorie vzdělávací politiky. ÚIV, Praha 1997. Krebs, V., Durdisová, J., Poláková, O., Žižková, J.: Sociální politika. Codex, Praha, 1997. Lidské zdroje v České republice 1999. Ústav pro informace ve vzdělávání, Národní vzdělávací fond, Praha 1999. Potůček, M.: Sociální politika. SLON, Praha 1995. Priority pro českou vzdělávací politiku. Univerzita Karlova, Praha 1999. Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Portál, Praha 1999. Rabušicová, M.: Hlavní témata, otázky a problémy vzdělávací politiky v moderní evropské společnosti v 60. až 90. letech 20. století. In: Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, řada pedagogická, U3, Brno 1999. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". PdF Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství, Praha 1997. Večeřa, M.: Sociální stát. Východiska a přístupy. SLON, Praha 1993. Vyučování a učení. Cesta k učící se společnosti (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Učitelské noviny Gnosos, Praha 1997. Zprávy o národní politice ve vzdělávání, Česká republika. OECD, Paris 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/UZPGJ51A80