PAN105 Inovace v českém vzdělávání

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:35 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu jsou diskutovány inovativní proudy v českém vzdělávacím systému po roce 1989 v kontextu vývoje právního, politického a společenského rámce změn. Jsou diskutovány rozmanité koncepce rozvoje systému celoživotního učení i činnost neziskových organizací a aktivity na úrovni jednotlivých škol. Prezentována je teorie změny a inovací.
Osnova
  • 1. Inovace a inovační procesy a jejich podstata. 2. Inovace ve vzdělávání a reforma vzdělávací soustavy po r. 1989. Společenský kontext reformy. 3. Inovace a rozvoj a kvalita školy. Koncepty "school improvement", "school development" a "učící se škola". Klíčové oblasti chodu školy a změna a inovace v nich. 4. Osobnostní, pedagogicko-metodická a kulturní rovina inovace v práci učitele a lektora. 5. Podpora inovační procesů. 6. Inovativní hnutí a působení neziskového sektoru v oblasti vzdělávání.
Literatura
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, Karel. Cesta k autonomní škole :projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1996, 79 s. ISBN 80-901662-8-8. info
Výukové metody
Lectures. Presentation of students individual project.
Metody hodnocení
Prezentace individuálního projektu naplňující požadavky.
Informace učitele
• Rýdl, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2003. 281 s. ISBN 80-86642-17-8. • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-584-9. • Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. • Rýdl, Karel. Sebehodnocení školy : jak hodnotit kvalitu školy. Vyd. 1. Praha : Agentura Strom, 1998. 71 s. Škola. Praxe ředitele; Sv. 3. Bibliografie: s. 69-70. ISBN 80-86106-04-7. • Koucký, Jan. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. 88 s. Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. ISBN 80-211-0312-4. • Rýdl, Karel. Cesta k autonomní škole : projekt NEMES k otázkám autonomie školy a učitele v evropském kontextu. Vyd. 1. Praha : Agentura Strom, 1996. 79 s. : il. Edice Nemes; sv. 5. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-901662-8-8. • Pol, Milan. Úvod k českému vydání knihy Jak pomoci školám? In B. Ender, M. Schratz, U. Steiner-Loffler: Jak pomoci školám? Žďár nad Sázavou : Nakladatelství FAKTA, 1999. od s. 5-6, 2 s. ISBN 80-902614-2-6. • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. • Bertrand, Yves. Soudobé teorie vzdělávání : Théories contemporaines de l'éducation (Orig.). Translated by Oldřich Selucký. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. Studium [Portál]; [6]. ISBN 80-7178-216-5.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.