PSB_208 Projektivní metody pro děti I

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 C51, St 13:20–14:55 M22
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I,II a PSA 053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami, prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivní metody Baum Test - praktickou zkušenost z práce s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody /pozorování, anamnéza/.
Osnova
  • Úvod: vymezení základních pojmů, klasifikace projektivní technik, projektivní techniky v dětské praxi, kriticé výhrady proti projektivním technikám. Projektivní metoda Baum Test.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • KOCH, Karl. Der Baumtest :der Baumzeichenversuch als psychodiagnostisches Hilfsmittel. 10. Aufl. Bern: Verlag Hans Huber, 2000, 258 s. ISBN 3-456-83519-1. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • Altman, Z. /1998/: Test stromu, přítučka, Praha, PPPP s.r.o.
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru /přednáška, cvičení/, účast na seminářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu /kolokvium/ je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovaný - nebo pod supervizí vyhodnocený Test stromu diagnostickým postupem, presentovaným na seminářích /popis, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnosický závěr/.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: liché roky.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.