FAV192 Filmová scenáristika a dramaturgie

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kamila Zlatušková (cvičící), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Rozvrh
každý sudý pátek 9:10–12:25 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Praktický kurz zaměřený na kreativní a systematickou práci s námětem hraného či dokumentárního filmu, na rozvíjení scenáristických dovedností a na dramaturgickou reflexi textů.
Osnova
  • I. část (lekce 1-6): teoretická příprava, vývoj námětu.
  • První polovina kurzu bude věnována teoretické průpravě, jednotlivým technikám a možnostem vývoje námětu a scénáře.
  • Tematicky bude zaměřena na autorský subjekt v procesu tvorby a v kontextu dramaturgické spolupráce na textu, na tzv. friction a non-friction (podvratný versus podbízivý) přístup k tématu a na vysvětlení jednotlivých podstatných momentů při tvorbě napříč žánry.
  • Součástí každé lekce budou hosté - režiséři a scenáristé, jejichž dílo reprezentuje odlišné přístupy ke scénáři i dramaturgii. (Hosté budou upřesněni v září.). Studenti studují scénáře jejich filmů, které budou základním materiálem pro ozřejmění konkrétních scenáristických/režijních přístupů a k debatě o procesu tvorby.
  • Studenti budou předběžně rozděleni na základě svého zájmu do dvou skupin pro fiction film a non fiction film.
  • Každý student vyvíjí vlastní projekt - námět.
  • II. část (lekce 7-12): vývoj scénáře, prezentace projektů a dramaturgických posudků.
  • Každý student rozvíjí svůj projekt od námětu ke scénáři. Výsledek má obsahem, rozsahem a kvalitou odpovídat standardnímu literárnímu scénáři.
  • Pro každý projekt bude ustaven příslušný dramaturg, tzn. že každý autor má svého dramaturga a každý dramaturg svého autora, resp. že každý je sobě autorem a jinému dramaturgem.
  • Každý student prezentuje jednak svůj scénář, jednak svůj dramaturgický posudek na scénář svého kolegy.
Literatura
    povinná literatura
  • Scénáře k filmům: Rodina je základ státu (Robert Sedláček, ČR, 2011), Pravidla lži (Robert Sedláček, ČR, 2006), Pouta (Radim Špaček, ČR, 2009), Jak se vaří dějiny (Peter Kerekes, Slovensko, 2008).
    doporučená literatura
  • Fleischer, Jan: To by mohl být film. Praha - Zlín: AMU - Archa, 2009
  • Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1995
  • JURÁČEK, Pavel. Deník :(1959-1974). Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2003, 1075 s., [. ISBN 80-7004-110-2. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, prezentace scénářů a dramaturgických posudků, individuální projekt: autorská a dramaturgická práce na scénáři.
Metody hodnocení
Zápočet se uděluje za 1) literární scénář a 2) za dramaturgický posudek jiného scénáře.
Literární scénář hraného nebo dokumentárního filmu do 15 min. má rozsah 15 NS (= 27.000 znaků).
Zápočet je podmíněn pravidelnou a aktivní účastí v semináři (toleruje se max. jedna neúčast, k níž musí být vážný důvod a musí být řádně omluvena). Dramaturgický posudek má rozsah 2 NS (= 3.600 znaků).
Klíčová kritéria pro vývoj a hodnocení scenáristicého projektu: autorský, originální, invenční přístup, schopnost formulovat myšlenky/dialogy bez užití floskulí a klišé, práce s psychologií postav (stereotyp a archetyp), stavba dramatického oblouku, v případě dokumentu výběr a práce s respondenty, schopnost užití a kombinace situačního, inscenačního i informačního přístupu.
Informace učitele
MgA. Kamila Zlatušková (nar. 1981), scenáristka, režisérka, dramaturgyně.
Absolventka JAMU (2006), obor Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika. Ve školním roce 2003-2004 studovala na UNL (Nebraska) v rámci stipendia Paula Robitscheka obory Broadcasting/Film Studies. V současnosti na JAMU dokončuje doktorské studium v oboru Dramaturgie a autorská tvorba. Od roku 2006 pracovala v ČT jako dramaturgyně dokumentárních a publicistických pořadů. Od roku 2007 vyučuje na JAMU předmět Tvorba televizního dokumentu.
Filmografie: Scenáristka/režisérka: Ptáčata (2010, nominace na evropskou televizní cenu Civis Media). Dramaturgyně: Ženy SHR (2010, Martin Dušek, Ondřej Provazník, Nejlepší český dokument - MFDF Jihlava 2010), Velvet Revolution (2009, Carles Bosch), Alláh nemrká (2008, Viera Čakányová), Amen, tati (2008, Robert Sedláček), Malý velký třesk (2007, Peter Kerekes) a mnoho dalších. Připravované filmy (režisérka): 24 hodin v ČR (24 režisérů točí 24 krátkých filmů o ČR), ProStory (díl z cyklu autorských dokumentů o současné architektuře), český díl z evropského cyklu EBU o dětech Face Your Fears a Ptáčata II.
MgA. Kamila Zlatušková (1981), scriptwriter, director, commissioning editor.
Graduated from Janáček Academy of Performing Arts (JAMU) in TV Dramaturgy and Scriptwriting in 2006. From 2003-2004 attended Nebraska University as a Robitschek Scholar (Broadcasting/Film Studies). Currently finishing her PhD studies of Dramaturgy and Creative Writing. She worked in Czech Television as a commissioning editor for documentary films and factual programming from 2006 to 2009. She has been a lecturer at JAMU (TV Documentary Filmmaking) since September 2007 and Masaryk University since 2011.
Filmography: Author/Director: Nestlings (2010, nominated for European TV prize Civis Media). Script/Commissioning Editor: Coal in the Soul (2010, Martin Dušek, Ondřej Provazník, Best Czech Documentary - MFDF Jihlava 2010), Revolution: Take Two (2009, Carles Bosch) Allah Does Not Wink (2008, Viera Čakányová), Amen, Dad (2008, Robert Sedláček), Small Big Bang (2007, Peter Kerekes)and more.
Present work as a director: 24 Hours in Czech Republic (24 directors and 24 short movies in one hour), ProStory (part of a documentary series about contemporary Czech architecture), Face Your Fears - episode representing Czech Republic in the European Broadcast Union documentary series about children, and Nestlings II.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2018.