PG_ZKUPP2 Teorie zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
10/14. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Rozvrh
Pá 4. 11. 12:30–14:05 M21, Pá 11. 11. 12:30–14:05 M21, Pá 18. 11. 14:10–15:45 M21, Pá 25. 11. 12:30–14:05 M21, Pá 2. 12. 12:30–14:05 M21, Pá 9. 12. 12:30–14:05 M21, Pá 16. 12. 12:30–14:05 M21
Předpoklady
SOUHLAS
Kurz je určen výhradně pro studenty vzdělávacího modulu ZKUPP. Kurz se pokouší zmapovat prostřednictvím různorodých odborníků z celé České republiky teoretické podhoubí zkušenostně reflektivního učení jako jedné z mnoha součástí osobnostně sociálního rozvoje. Kurz rovněž usiluje o přehledné propojení jednotlivých přístupů pracujících s konceptem zkušenostně reflektivního učení do komplexního a významově ohraničeného celku. Jedním z důležitých východisek kurzu je předpoklad, že teprve na základě dobré teorie se dá vystavět kvalitní praxe a že nutným předpokladem aplikace je porozumění. Kurz je pomyslným startovním polem pro celý studijní modul Zkušenostního učení pro praxi (ZKUPP) a při dalším studiu se bude na poznatky z něj často odkazovat a navazovat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základním teoretickým rámcem zkušenostně reflektivního učení, který je nezbytný pro následné využití v praxi. Kurz bude probíhat částečně kontaktním a částečně distančním způsobem. Studenti budou postupně seznámeni s různými osobnostmi a s různými teoriemi z oblasti pedagogiky, psychologie, sociologie a filosofie, které se významnou měrou podíleli a podílí na formování koncepce zkušenostně reflektivního učení (J. Dewey, K. Lewin, D. Kolb) a jejich pozdější aplikace (A. Brockbank, D. Sugerman, J. Moon, D. Schön aj.).
Osnova
  • • 4. 11. 2011, 12:30–14:05 – Zážitek + reflexe = osobnostně sociální rozvoj? O pravdách a mýtech ve zkušenostně reflektivním učení (přednášející: Jan Kolář/Jan Nehyba) • 11. 11. 2011, 12:30–14:05 – Humanistický přístup a jeho role ve zkušenostně reflektivním učení (Rogers; encounterové skupiny; Csikszentmihalyi) (přednášející: Michal Diviš) • 18. 11. 2011, 14:10–15:45 – Pragmatická pedagogika a psychologie jako východisko zkušenostně reflektivního učení (Mead, Dewey) (přednášející: Radim Šíp) • 25. 11. 2011, 12:30–14:05 – Konstruktivismus – principy myšlení, učení a zkušenost (přednášející: Zdeněk Macek) • 2. 12. 2011, 12:30–14:05 – Zkušenostní učení D. Kolba a reflektivní praxe D. Schöna a jejich význam pro zkušenostně reflektivní učení (přednášející: Jan Kolář) • 9. 12. 2011, 12:30–14:05 – Současné zdroje zkušenostně reflektivního učení (Mezirow, Boud, McGill, Broackbank, Priest, Gass, Nadler, Moon) (přednášející: Jan Nehyba) • 16. 12. 2011, 12:30–14:05 – K. Lewin a jeho význam pro zkušenostně reflektivní učení – akční výzkum, skupinová dynamika, T-skupiny (přednášející: Zdeněk Světlák)
Literatura
  • HROCH, Jaroslav, Radim ŠÍP, Roman MADZIA a Ondřej FUNDA. Pragmatismus a dekonstrukce v anglo-americké filozofii. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 328 s. sv. 315. ISBN 978-80-7315-205-5. info
  • DEWEY, John. How we think. Champaign, IL: Book Jungle, 2007, vi, 224. ISBN 1594627541. info
  • Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
  • ARGYRIS, Chris a Donald A. SCHÖN. Organizational learning. Reading, Mass.: Addison-Wesley Pub. Co., 1996, xxix, 305. ISBN 0201629836. info
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
  • KOLB, David A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. info
  • DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
  • DEWEY, John. Rekonstrukce ve filosofii. Translated by Josef Schützner. Praha: Sfinx, 1929, 211 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, skupinová diskuze, individuální konzultace, individuální domácí práce
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast a ústní zkouška.
Informace učitele
Odkaz na e-learningovou oporu předmětu: http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=3286
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.