PSA_047 Psychodiagnostické klinické praktikum

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/2/0. Dvě skupiny po 2 hodinách. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Šimeček, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–15:45 Černovice
Předpoklady
PSA_023 Psychodiagnostika dospělých && ( PSA_0SZ Souborná zkouška || PSA_SZ PSA_SZ )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se mají seznámit s praktickým prováděním psychodiagnostiky, s používáním testových i netestových metod, s problematikou diagnostické rozvahy a s formilováním psychodiagnostického nálezu. Posluchači mají dále získat povědomí o praxi klinického psychologa ve zdravotnickém zařízení, o návaznosti na další péči (psychiatrická péče, sociální pomoc) a o legislativní problematice pomoci lidem s duševní poruchou.

Náplň semináře:
- doplněk teoretických poznatků z psychodiagnostiky
- příprava na čtyřdenní stáž z psychodiagnostiky
- práce nad případovou studií na základě psychologického nálezu, vypracovaného studentem na stáži pod supervizí klinického psychologa
Osnova
  • Osnova:
  • • kontext klinického vyšetření
  • • netestové metody
  • • FDT, test kresby stromu
  • • testy inteligence – WAIS-R
  • • další výkonové testy (paměť, pozornost)
  • • Chromatický asociační experiment
  • • Rorschachův test a projektivní testy
  • • dotazníkové metody
  • • formulace psychodiagnostického nálezu
  • • psychodiagnostická kazuistika 1
  • • psychodiagnostická kazuistika 2
  • • psychodiagnostická kazuistika 3
  • Uvedené okruhy budou demonstrovány na kazuistikách z klinické praxe:
  • -Psychologické vyšetření (situace, obsah, formulace nálezu)
  • -Pozorování a rozhovor (anamnéza)
  • -Klinická diagnostika inteligence, paměti a pozornosti (Wais-R, WMS…)
  • -Dotazníkové metody a škály (MMPI, škály deprese)
  • -Projektivní a semiprojektivní techniky (kresebné techniky, Rorschach, psychosémantické metody)
Literatura
  • Vencovský, E., Dobiáš, J. (1976). Psychiatrie – Učebnice pro lékařské fakulty. Avicenum.
  • Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. Revize
  • Robinson D. J. (2001). Poruchy osobnosti podľa DSM-IV. Vydavateľstvo F, Trenčín.
  • Riemann, F. (1999). Základní formy strachu. Portál, Praha.
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
Výukové metody
Semináře se budou odehrávat formou přednášek a diskuzí za podpory PowerPointové prezentace a možnosti vyzkoušet si testové metody. Budou diskutovány jednotlivé případové studie včetně případů, které si přinesou frekventanti kurzu.
Metody hodnocení
Od posluchače se očekává aktivní účast na semináři. Výstupem bude psychodiagnosticky orientovaná kazuistika, kterou frekventant vypracuje v rámci své praxe ve zdravotnickém zařízení.
Informace učitele
Cíl praxe - praktické seznámení s různými psychologicko-diagnostickými metodami- praktické seznámení s provozem psychiatrického zařízení - získání praktické zkušenosti se sepsáním podstatné části psychiatrického vyšetření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.