FF:SJIIA105 Španěl. literatura 20.stol. - Informace o předmětu
SJIIA105 Španělská literatura 20.století I
Filozofická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Martina Kotoučová (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 G25
- Předpoklady
- Se supone que los alumnos han pasado el examen de la Literatura Española.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- El curso ofrece una visión general de la historia de la literatura espańola del s.XX. A partir de la situación en la escena literaria en cada década, se enfocan las generaciones más importantes y los movimientos literarios que han marcado la historia, prestando una atención especial a la creación de los grandes autores, p.ej. la Generación del 98 (Unamuno, Azorín, Baroja, ValleInclán, Machado), la Generación del 14, la Vanguardia, la Generación del 27 (Lorca, Alberti, Salinas, Diego, Guillén), la novela de la preguerra, etc.
Kurz pojednává o španělské literatuře 20. století a klade si za cíl zprostředkovat souvislý výklad o vývoji a diverzifikaci literárních směrů v jednotlivých obdobích. Dalším cílem je představit nejvýznamnější představitele a jejich vrcholná díla s přihlédnutím ke konkrétnímu dobovému a uměleckému kontextu. Student by měl být schopen definovat základní pojmy provázející určitý literární kontext a propojit literární otázky s problematikou mimoliterární. Student by měl dokázat zařadit konkrétního autora do tohoto kontextu a náležitě okomentovat jeho pozici. V rámci analýzy konkrétních textů aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních literárních jevů a doložit své názory na konkrétním textu. - Osnova
- Cada clase está dividida en dos partes: en la primera (teórica) se hará un resumen general del tema en cuestión, y en la segunda se analizarán textos de las obras más representativas./ PROGRAMA: 1. Introducción./ 2. La Generación del 98. Contexto histórico. Precursores (Joaquín Costa, Ángel Ganivet)./ 3. Miguel de Unamuno. 4. El Grupo de los tres: Azorín, Baroja y Maeztu./ 5. Valle-Inclán./ 6. Antonio Machado./ 7. El Novecentismo y la Generación del 14 (José Ortega y Gasset, Eugenio d;Ors, Juan Ramón Jiménez, etc)./ 8. El Vanguardismo europeo y su repercusión en Espańa (Ramón Gómez de la Serna (futurismo, ultraísmo, creacionismo y surrealismo)./ 9.La Generación del 27. Contexto histórico. Federico García Lorca./ 10. a) Los grandes poetas de la Generación del 27 (Rafael Alberti, Pedro Salinas, Jorge Guillén, Gerardo Diego y Dámaso Alonso)./ 11. b)Los grandes poetas de la Generación del 27 ( Vicente Aleixandre, Luis Cernuda y Miguel Hernández)./ 12. La novela de la preguerra.
- Jednotlivé body odpovídají probíraných etapám a význačným autorů daného období.
- Literatura
- ALCHAZIDU, Athena, Yolanda PÉREZ SINUSÍA a Paula GÓMEZ GONZÁLEZ. Esbozo de la historia de la literatura espaňola. Brno: Anton Pasienka, 2004, 284 s. ISBN 80-902652-3-5. info
- RAMONEDA, Arturo. Antología de la literatura española del siglo XX. 2. ed. Madrid: Sociedad General Espanola de Librería, 1993, 901 s. ISBN 8471433834. info
- Výukové metody
- Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou komentářů student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem.
- Metody hodnocení
- Para aprobar el curso se les exigirá a los estudiantes una preparación previa -hecha en casa- de los textos seleccionados,y al analizarlos en clase, una participación activa (20%). Así mismo será indispensable pasar el examen escrito sobre la literatura recomendada (80%; obras representativas de cada una de las épocas tratadas).
LECTURA A (leer todas las obras que siguen):
1.Miguel de Unamuno, Niebla./
2.Pío Baroja, La busca/
3.Valle-Inclán: Tirano Banderas/
4.Ramón Gómez de la Serna, El novelista/
5.Lorca, La casa de Bernarda Alba /
6. C.Laforet, Nada//
7. Valle-Inclán: Luces de bohemia;/
8. Azorín, Doña Inés.//
9. Vicente Blasco Ibáñez, Sangre y arena//
10. Antonio Machado, Soledades;/
11. Alejandro Casona, Los árboles mueren de pie.//
12. Federico García Lorca, Romancero gitano;/
LECTURA B (no forma parte del examen):
Unamuno,Ábel Sánchez;/
Valle-Inclán: Sonata de otoño//
Ramón Pérez de Ayala, Troteras y danzaderas;/
Gabriel Miró, Las cerezas del cementerio//
Antonio Machado, Campos de Castilla;/
Juan Ramón Jiménez, Jardines lejanos.//
Enrique Jardiel Poncela, Usted tiene ojos de mujer fatal./
Rafael Alberti, El marinero en tierra//
Miguel de Unamuno, Tía Tula;/
Azorín, Clásicos y modernos;/
Pío Baroja, Mala hierba;/
Jacinto Benavente, La malquerida;/
Valle-Inclán, Sonata de estío, Sonata de primavera, Sonata de invierno;/
Ramón Pérez de Ayala, Luna de miel, luna de hiel;/
Juan Ramón Jiménez, Platero y yo;/
Vicente Blasco Ibáňez, La catedral;/
Rafael Alberti, El alba del alhelí;/
Pedro Salinas, La voz a ti debida;/
Gerardo Diego, El romancero de la novia;/
Vicente Aleixandre, Espadas como labios;/
Luis Cernuda, Los placeres prohibidos;/
Domácí příprava.
Písemný test. Zápočet: podmínkou k získání zápočtu je včasné odevzdávání písemných komentářů vybraných literárních ukázek (20%) a úspěšné absolvování písemného testu (úspěšnost 80%), kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu. - Vyučovací jazyk
- Španělština
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Para concluir el curso será necesario aprobar el test a base de la lectura recomendada. Además, durante el semestre todos los alumnos tendrán que entregar comentarios de TODOS los textos escogidos y dejarlos en el Buzón de respuestas (odpovědník), según las fechas indicadas. No es necesario asistir a las clases. De los que asistirán se espera una participación activa.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2011/SJIIA105