FAVBKa03 Základy filmové teorie II

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 6. 10. 9:10–12:25 C34, So 1. 12. 9:10–12:25 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pokračování dvousemestrálního kurzu bude věnováno ústředním teoretickým a metodologickým proudům výzkumu, které se prosazovaly po r. 1945 a věnují se filmu a jeho recepci. K dějinám filmové teorie přistoupíme ze specifického hlediska: zaměříme se na institucionální podmínky prosazování významných proudů uvažování o kinematografii: na jakých univerzitách, výzkumných ústavech či v jakých časopisech se např. prosazovaly vlivy sociologie či psychoanalýzy na výzkum filmu, jak se film stal předmětem zájmu kulturálních studií, jakou roli sehrály filmové festivaly, přehlídky nebo konference při prosazování feministického přístupu k filmu nebo tzv. nové filmové historie? Pro zdůraznění této role specifické role "místa" (institucí, ústavů, univerzit, periodik, archivů apod.) při prosazování nových teoreticko-metodologických principů jsou jednotlivá témata označena kulturně-geografickým "logem". Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí.
Osnova
  • Chicago, Paříž, Frankfurt: film a sociologie, frankfurtská škola Moskva a poválečná Itálie: teorie realismu, neorealismus, socialistický realismus Paříž: auteur teorie Londýn: film a psychoanalýza Birmingham: kulturální studia Wisconsin: recepční studia, kognitivismus Brighton: „nová filmová historie“ a „nová historie kinematografie“
Literatura
  • Martin Jay: The Dialectical Imagination: A history of the Frankfurt school and the Institute of Social Research 1923-1950. University of California Press, 1996
  • David A. Gerstner - Janet Staiger (ed.): Autorship and Film. Routledge 2003
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Translated by Helena Giordanová. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 406 s. ISBN 9788073311438. info
  • HANÁKOVÁ, Petra. Pandořina skříňka, aneb, Co feministky provedly filmu? Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 141 s. ISBN 9788020015518. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Zkouška: písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2009, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2018.