PG51B89 Multikulturní pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:50–12:25 zruseno D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz multikulturní výchovy je určen pro studenty oboru Sociální pedagogika a poradenství, popř. pro studenty oboru Pedagogika. Kurz je ukončen zápočtem, jehož podmínkou je vypracování seminární práce, kterou každý posluchač prezentuje na seminářích navazujících na teoretické přednášky. Kurz je koncipován jako úvod do problematiky multikulturní výchovy, jakožto jednoho ze základních konceptů multikulturní společnosti, tvořené přítomností různých etnických, sociálních a náboženských skupin. Tuto širokou tématiku nelze řešit pouze na poli pedagogiky, proto v sobě kurz zahrnuje poznatky z dalších společenskovědních disciplín, jako je kulturní antropologie, sociální psychologie, politologie atd. Úvod je zaměřen především na vymezení některých základních teorií např. kulturní vzor, enkulturace, kulturní pluralismus, multikulturní společnost, xenofobie apod. Dále bude pozornost věnována zejména rómské minoritě, která patří nepochybně ke zvláštním sociokulturním fenoménům ve skladbě obyvatelstva ČR. Pro pochopení specifik této minority a pro následné uplatňování principů multikulturní výchovy je nutné seznámit se se základními fakty z historie Romů, s některými demografickými a statistickými údaji, se specifiky hodnotového systému apod. Širokým tématem je okruh problémů tvorby koncepce integrace romské minority v podmínkách ČR. K diskusím budou nabídnuty příklady, metody, výsledky i zkušenosti s důrazem na význam a možnosti vzdělávání romských dětí
Osnova
  • Koncept multikulturní společnosti Etnické, sociální a náboženské skupiny Kulturní vzor, kulturní pluralismus, xenofobie Romská minorita, koncepce integrace romské minority v ČR.
Literatura
    povinná literatura
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
  • Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
  • Romové v ČR : čítanka. Edited by Imrich Vašečka. [Brno: s.n., 2000, 1 sv. info
  • S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář, 1,5 hodiny týdně, individuální konzultace
Metody hodnocení
Přednáška, seminář, diskuse. Předmět je ukončen zápočtem. Vypracování a prezentace seminární práce (prezentace tvoří 50 % hodnocení).
Informace učitele
Doporučená literatura: Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Praha: Triton, 2006. Průcha, Jan. Multikulturní výchova. Teorie- praxe- výzkum. Praha: ISV, 2001. Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. Říčan, P. S Romy žít budeme ; jde o to jak. Praha: Portál, 1998. Davidová, E. Cesty Romů 1945-1990. Olomouc: UP, 1995. Nečas, C. Romové včera a dnes. Olomouc: UP, 1993. Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. Šišková, T.Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. Wolf,J. Člověk a jeho svět. Praha: UK, 1992.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.