CJQ036 Česká literatura 19. století I / seminář

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Fránek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 pracovna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úvodním nástinu problematiky jsou semináře věnovány rozboru významných děl literatury národního obrození ve srovnání s jinými soudobými literárními díly českými i cizími, v menší míře také s literárními díly z jiných období. Studenti využívají svých znalostí zejména z literární teorie a z kulturních dějin. Cílem je osvojit si znalost základních děl literatury českého národního obrození.
Osnova
  • Semináře jsou věnovány rozborům děl zejména následujících autorů: Jan Kollár, F. L. Čelakovský, K. J. Erben, Božena Němcová, Karel Havlíček Borovský.
Literatura
  • LEHÁR, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. 2., dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004, 1078 s. ISBN 80-7106-308-8. info
  • NOVÁK, Jan Václav a Arne NOVÁK. Přehledné dějiny literatury české : od nejstarších dob až po naše dny. 4. přeprac. a rozš. vyd. V Brně: Atlantis, 1995, 1804 s. ISBN 8071081051. info
  • ČERVENKA, Miroslav. Slovník básnických knih : díla české poezie od obrození do roku 1945. Praha: Československý spisovatel, 1990. ISBN 80-202-0217-X. info
  • ZEMAN, Milan. Rozumět literatuře. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 393 s. URL info
  • HRABÁK, Josef, Dušan JEŘÁBEK a Zdeňka TICHÁ. Průvodce po dějinách české literatury. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 511 s. URL info
  • DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
Výukové metody
Hodina a půl seminární výuky týdně, četba probíraných děl, přednesení referátu, písemné shrnutí k prezentaci referátu, společná interpretace, diskuse ve výuce.
Metody hodnocení
Aktivní účast, seminární práce.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2018, podzim 2019.