LMKB401 Literatura ve filmu

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 0. 5 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aneta Zatloukalová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Zuzana Tomanová (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 19:10–20:45 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zabývá filmovými adaptacemi literárních děl, věnuje se vztahům mezi literaturou a filmem v širších kulturních a historických souvislostech. V úvodních přednáškách budou studenti seznámeni s proměnami teorie filmové adaptace a novými metodami jejího zkoumání (nové koncepce T. Leitche, S. Murrayové, T. Corrigana, D. Andrewa a dalších). Vedle formální analýzy bude zdůrazněn výklad adaptace nejen jako produktu, ale zároveň se zaměříme na celý proces jejího vzniku a fungování v širším kulturně-společenském, ekonomickém a historickém kontextu.
Druhá část kurzu bude založena na výkladu vybraných filmových adaptací, přičemž bude zaměřena na literaturu v českém raném zvukovém filmu, tedy filmové adaptace v českém prostředí 30. let 20. století. Budou sledovány významové i formální posuny při převodu literárních děl na filmové plátno, ale také okolnosti vzniku vybraných filmových adaptací, jejich produkce i recepce. Předpokladem úspěšného ukončení kurzu je četba literárních děl a textů věnovaných danému fenoménu.
Na konci tohoto kurzu bude student seznámen s rozmanitými teoretickými přístupy ke zkoumání adaptací:

- získá pojmovou výbavu z oblasti teorie filmové adaptace,
- pochopí specifičnost vztahů mezi literaturou a filmem,
- osvojí si rozmanité interpretační metody pro zkoumání adaptací, bude tak schopný posuzovat adaptace jiným způsobem než z hlediska věrnosti či nevěrnosti literární předloze a lépe je interpretovat,
- bude filmové adaptace chápat i v širších kulturních souvislostech.
Osnova
  • Přednášky budou věnovány vybraným konceptům teorie filmové adaptace a těmto tématům: Filmové adaptace děl Ignáta Herrmanna (v režii V. Slavínského, M. J. Krňanského, M. Friče); Filmové adaptace sentimentální červené knihovny a adaptace literatury intencionálně zaměřené na mužské publikum (např. filmy Srdce v soumraku, Žena pod křížem, Muži v Offsidu, Klapzubova jedenáctka, Načeradec král kibiců); Filmové adaptace literatury ze studentského prostředí (např. filmy Škola základ života, Cesta do hlubin študákovy duše, Kantor Ideál) vs. původní Vančurův film Před maturitou; Filmové adaptace umělecké literatury (např. filmy Hlídač č. 47, Ze světa lesních samot, Trhani).
Literatura
    doporučená literatura
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, 1999, x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. info
    neurčeno
  • MURRAY, Simone. The adaptation industry : the cultural economy of contemporary literary adaptation. 1. pub. New York: Routledge, 2012, xvi, 253. ISBN 9780415999038. info
  • CARDULLO, Bert. Formal matters : studies in film adaptation and (re)evaluation. Washington, D.C.: New Academia, 2011, xiii, 430. ISBN 9780983689928. info
  • Beyond adaptation : essays on radical transformations of original works. Edited by Phyllis Frus - Christy Williams. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2010, x, 216. ISBN 9780786442232. info
  • DEBONA, Guerric. Film adaptation in the Hollywood studio era. Urbana: University of Illinois press, 2010, x, 195. ISBN 9780252077371. info
  • Redefining adaptation studies. Edited by Dennis R. Cutchins - James M. Welsh - Laurence Raw. Lanham: Scarecrow Press, 2010, xiii, 182. ISBN 9780810872981. info
  • Authorship in film adaptation. Edited by Jack Boozer. 1st ed. Austin: University of Texas Press, 2008, viii, 341. ISBN 0292718535. info
  • In/fidelity : essays on film adaptation. Edited by David L. Kranz - Nancy C. Mellerski. 1st pub. Newcastle: Cambridge scholars publishing, 2008, viii, 251. ISBN 9781847184023. info
  • SZCZEPANIK, Petr. Konzervy se slovy. Počátky zvukového filmu a česká mediální kultura 30. let. 1. vyd. Brno: Host, 2008, 536 s. Host. ISBN 978-80-7294-316-6. info
  • GERAGHTY, Christine. Now a major motion picture : film adaptations of literature and drama. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2008, viii, 223. ISBN 9780742538214. info
  • CHATMAN, Seymour. Příběh a diskurs : narativní struktura v literatuře a filmu. Translated by Milan Orálek. Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 328 s. ISBN 9788072942602. info
  • LEITCH, Thomas M. Film adaptation and its discontents : from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Baltimore: John Hopkins University press, 2007, xi, 354. ISBN 9780801885655. info
  • LEITCH, Thomas M. Film adaptation and its discontents : from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Baltimore: John Hopkins University press, 2007, xi, 354. ISBN 9780801885655. info
  • The Cambridge companion to literature on screen. Edited by Deborah Cartmell - Imelda Whelehan. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, xi, 273. ISBN 9780521614863. info
  • The literature/film reader : issues of adaptation. Edited by James M. Welsh - Peter Lev. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2007, xxviii, 36. ISBN 9780810859494. info
  • HUTCHEON, Linda. A theory of adaptation. New York: Routledge, 2006, xviii, 232. ISBN 0415967953. info
  • HUTCHEON, Linda. A theory of adaptation. New York: Routledge, 2006, xviii, 232. ISBN 0415967953. info
  • DESMOND, John M. a Peter HAWKES. Adaptation : studying film and literature. Boston: McGraw-Hill, 2006, xii, 256. ISBN 007282204X. info
  • STAM, Robert. François Truffaut and friends : modernism, sexuality, and film adaptation. New Brunswick: Rutgers University Press, 2006, xvi, 239. ISBN 0813537258. info
  • From camera lens to critical lens : a cellection of best essays on film adaptation. Edited by Rebecca Housel. 1st pub. Newcastle: Cambridge Scholars Press, 2006, xii, 230. ISBN 1847180310. info
  • Books in motion : adaptation, intertextuality, authorship. Edited by Mireia Aragay. Amsterdam: Rodopi, 2005, 289 s. ISBN 9042019573. info
  • Literature and film : a guide to the theory and practice of film adaptation. Edited by Robert Stam - Alessandra Raengo. First published. Malden: Blackwell Publishing, 2005, xiv, 359. ISBN 0631230556. info
  • STAM, Robert. Literature through film : realism, magic, and the art of adaptation. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2005, xvii, 388. ISBN 140510287X. info
  • TIBBETTS, John C. a James M. WELSH. The encyclopedia of novels into film. Edited by Rodney Hill - Bruce Hutchinson - Gene Phillips - Robert Wise. 2nd ed. New York: Checkmark Books, 2005, xxii, 586. ISBN 0816063818. info
  • ZATLIN, Phyllis. Theatrical translation and film adaptation : a practitioner's view. Clevedon: Multilingual matters, 2005, xii, 222. ISBN 1853598321. info
  • Tvořivé zrady : současné polské myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Edited by Petr Mareš - Petr Szczepanik. Vyd. v ČR 1. Praha: Národní filmový archiv, 2005, 500 s. ISBN 8070041196. info
  • A companion to literature and film. Edited by Robert Stam - Alessandra Raengo. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2004, xv, 463. ISBN 9780631230533. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 371 s. ISBN 80-7004-099-8. info
  • CHATMAN, Seymour. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • Film adaptation. Edited by James Naremore. 1st pub. London: Athlone Press, 2000, x, 258. ISBN 0485300931. info
  • Adaptations from text to screen, screen to text. Edited by Imelda Whelehan - Deborah Cartmell. 1st pub. London: Routledge, 1999, xvii, 247. ISBN 0415167388. info
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996, viii, 279. ISBN 0198711506. info
  • MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • STAM, Robert, Robert BURGOYNE a Sandy FLITTERMAN-LEWIS. New vocabularies in film semiotics : structuralism, post-structuralism and beyond. 1st pub. London: Routledge, 1992, xv, 239. ISBN 041506595X. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 8070230622. info
  • Film and literature : a comparative approach to adaptation. Edited by Wendell M. Aycock - Michael Schoenecke. Lubbock, Texas: Texas Tech University Press, 1988. ISBN 0-89672-159-0. info
  • Modern European filmmakers and the art of adaptation. Edited by Andrew Horton - Joan Magretta. New York: Frederick Ungar Publishing Co., 1981, xiv, 383. ISBN 0804462771. info
  • KLEIN, Michael a Gillian PARKER. The English Novel and the Movies. New York: Frederik Invar Publishing, 1981, 383 s. info
Výukové metody
Kurz využívá metodu výkladu, analýzy a syntézy poznatků. Opírá se o kolektivní práci, diskusi ve výuce i individuální práci studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou (platí pro studenty LMK) nebo kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Pro posluchače oboru LMK a bohemistiky je povinně volitelný (kredity B), pro ostatní studenty volitelný (kredity C).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, podzim 2019.