PAN112 Filozofie výchovy a vzdělání

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz postupuje od studia filozofie výchovy vybraných autorů na základě studia doporučené literatury a dalších doplňujících textů k vlastnímu promýšlení vybraných témat filozofie procesu výchovy a vzdělávání (např. vychovatelnost a vzdělavatelnost člověka, smyl a cíl výchovy, vztah vychovávaného a vychovávajícího, vychovávaný jako člen společenství apod.) formou skupinových diskusí. Závěr kurzu je věnován problémům pedagogiky z pohledu filozofie vědy
Osnova
  • Osnova: 1. Filozofie výchovy jako jedna z pedagogických disciplín 2. Filozofický pohled na člověka a jeho výchovu 3. Filozofie výchovy vycházející z pragmatismu 4. Marxistická filozofie výchovy 5. Fenomenologický pohled na filozofii výchovy 6. Filozofie pedagogiky jako vědy
Literatura
  • HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 135 s. ISBN 8021023945. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
V průběhu semestru je zařazeno několik přednášek, ale převážně výuka probíhá formou skupinových diskusí o vybraných dílech filozofů výchovy. Podmínky udělení zápočtu: Každý student předloží svou interpretaci vybraného díla a na základě toho, vede filozoficky laděnou diskusi s ostatními o vybraných otázkách, které se vztahují k výchově nebo vzdělávání.
Informace učitele
• Patočka, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 65 s. Studia paedagogica; č. 18. ISSN 0862-4461. • Brezinka, Wolfgang. Filozofické základy výchovy : Glaube, Moral und Erziehung (Orig.). 1. vyd. Praha : Zvon, 1996. 213 s. ISBN 80-7113-169-5. • Holzbachová, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1996. 140 s. Vydavatel: Masarykova univerzita v Brně. Pro filozofickou fakultu. ISBN 80-210-1470-9. • Coreth, Emerich. Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha : ZVON, české katolické nakladatelství, 1996. 211 s. r00. ISBN 80-7113-170-9. • Kratochvíl, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze : Herrmann & synové, 1995. 199 s. • Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3. • Palouš, Radim. Čas výchovy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.