PG31B51 Sociální pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přiblížit současný stav sociální pedagogiky jako jedné z pedagogických disciplín a současně nabídnout základní orientaci v jednotlivých tématech řešených sociální pedagogikou. Nejdříve se v historickém přehledu studenti seznámí s vymezováním sociální pedagogiky, jejím obsahovým zaměřením a předmětem výzkumu. Poté jsou studenti uvedeni do problematiky sociálního chování (včetně sociálních deviací) a prevence sociálních deviací i sociálně patologických jevů. Neopominutelnou součástí výuky je diskuse nad vybranými tématy s ohledem na možnosti působení sociálního prostředí. Vyústěním kurzu by mělo být nastínění možných přístupů k řešení sociálních problémů z hlediska angažované edukace. Po absolvování kurzu dokáží vymezit předmět sociální pedagogiky.
Osnova
  • Osnova: 1. Sociální pedagogika (vymezení, předmět, obsahové zaměření úkoly a význam sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k jiným disciplínám, sociální pedagogika v praxi) 2. Sociální chování (jednání) a jeho deviace. 3. Sociální prevence a výchova 4. Sociální prostředí a jeho vliv na výchovu 5. Koncepty sociálního vyloučení a sociální integrace.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
    doporučená literatura
  • HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
  • KNOTOVÁ, Dana. Výchova a sociální prostředí. In Texty pro pedagogicko- psychologickou přípravu romských asistentů. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 27-31. ISBN 80-7315-011-5. info
  • WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968, 309 s. info
    neurčeno
  • KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996, 63 s. ISBN 8070676698. info
Výukové metody
teoretická příprava a seminář 1, 5 hodiny týdně, individuální konzultace jednou za semestr
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem: písemným testem. Kurzu probíhá jako kombinace přednášek, seminářů a samostudia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.