PG51B77 Filozofie výchovy a vzdělání

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přivést studenty k filozofickému náhledu na výchovu a vzdělávání. Kurz postupuje od interpretace vybraných děl filozofů výchovy k vlastnímu filozofickému náhledu na vybraná témata procesu výchovy a vzdělávání (např. vychovatelnost a vzdělavatelnost člověka, smyl a cíl výchovy, vztah vychovávaného a vychovávajícího, vychovávaný jako člen společenství apod.). Závěr kurzu je věnován problémům pedagogiky z pohledu filozofie vědy. Na konci kurzu studenti dokáží rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a klást filozofické otázky.
Osnova
  • Osnova: 1. Filozofie výchovy jako jedna z pedagogických disciplín 2. Filozofický pohled na člověka a jeho výchovu 3. Filozofie vzdělávání a školy 4. Filozofie výchovy vycházející z pragmatismu 5. Fenomenologický pohled na filozofii výchovy 6. Filozofie pedagogiky jako vědy
Literatura
  • PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333. info
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
  • HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995, 199 s. info
  • SCHALLER, Klaus. Studie k systematické pedagogice. Translated by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1993, 88 s. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • DEWEY, John. Philosophy of education : (problems of men). Reprinted. Paterson, New Jersey: Littlefield, Adams & Co., 1961, 311 s. info
  • DEWEY, John. O pramenech vychovatelské vědy. Translated by J. Gvardian. 1. vyd. V Praze: Samcovo knihkupectví, 1947, 116 s. URL info
  • DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostudium
Metody hodnocení
V průběhu semestru je zařazeno několik přednášek, ale převážně výuka probíhá formou skupinových diskusí o vybraných dílech filozofů výchovy. Podmínky udělení zápočtu: Každý student předloží svou interpretaci vybraného díla a na základě toho, vede filozoficky laděnou diskusi s ostatními o vybraných otázkách, které se vztahují k výchově nebo vzdělávání.
Informace učitele
Za účelem optimálního průběhu kurzu je vyžadována 80% docházka. Studenti kombinovaného studia mají předepsáno celkově 6 hodin individuálního studia/konzultací, jehož součástí je četba vybraných děl i dalších učebních materiálů/opor v elektronické podobě. Studenti musejí průběžně plnit dva typy úkolů. Jde o úkoly směřující k interpretaci filozoficky laděného díla a na ně navazují úkoly aplikačního charakteru, které v případě kurzu Filozofie výchovy vyústí ve vedení odborné diskuse na vybrané téma z filozofie výchovy. Úkoly jsou odevzdávány vyučujícímu přímo v online výukovém prostředí Moodle a jsou zveřejňovány i ostatním studentům kurzu. Vyučující poskytuje studentům zpětnou vazbu přímo ve výukovém prostředí. Dále je vyžádaváno zapojení do diskusních fór k jednotlivým tématům filozofie a vyučující monitoruje průběh diskuse. Splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.