PBSNPB7 Rozvoj komunikačních dovedností

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alice Vašáková (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 14:10–17:25 L35
Předpoklady
Předmět je nutno zapsat souběžně s předmětem Odborná praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností. Cílem tohoto předmětu je uvedení do problematiky mezilidské komunikace a možností využití metody videotréniku interakcí v práci pedagoga a poradce. Na konci výuky předmětu jsou studenti s to rozpoznat důležité komunikační jevy a vysvětlit jejich povahu. Seznámí se videotréninkem interakcí a jeho využitím jako pomoci a podpory efektivního rozvoje dovedností a schopností v komunikaci a interakci s druhými lidmi.
Osnova
  • 1. Sociální komunikace: základní pojmy. 2. Verbální komunikace. Jazyk jako znakový systém. 3. Neverbální komunikace. 4. Vývoj dětské řeči. Myšlení a řeč. 5. Vztahová rovina v komunikaci. 6. Metoda videotréninku interakcí- specifická forma koučování. 7. Užití metody VTI v pedagogické a poradenské práci- příklady. 8. Analýza a editace videozáznamu, příprava společného rozboru nahrávky a rozhovoru s klientem.
Literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • Video interaction guidance : a relationship-based intervention to promote attunement, empathy and wellbeing. Edited by Hilary Kennedy - Miriam Landor - Liz Todd. 1st ed. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2011, 336 s. ISBN 9781849051804. info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 135 s. ISBN 8071789437. info
  • WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
Metody hodnocení
Forma: bloková výuka požadavky k zápočtu: vlastní výstup s využitím technik videotréninku interakcí
Informace učitele
Další doporučená literatura. Klein Velderman, M. The Leiden VIPP and PIPP-R Study. Leiden: Moster and Van Onderen, 2005.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.