FAV302 Experimentální film: seminář

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr., BcA. Andrea Slováková (cvičící), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Luděk Havel, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Experimentální filmy stojí často na okraji kinematografie, nejsou součástí klasických distribučních modelů, jen ojediněle se dostávají do kin či televizí – přece jsou ale země, kde je jejich prezentace, přijetí publikem i odborná reflexe na vysoké úrovni (Francie, Nizozemí, Rakousko, USA, Kanada, Japonsko) a jejichž produkční a distribuční modely jsou dlouhodobě inspirativní a v našem kontextu cennými příklady k podrobnějšímu prozkoumání.
Seminář je založen na intenzivním a bezprostředním zkoumání experimentálního filmu formou projekcí, besed a konferencí s tvůrci a distributory na MFDF Jihlava.
Studentům poskytne jedinečný vhled do tvůrčích postupů autorů a zároveň umožní hlubší poznání prezentačních a distribučních možností této části filmové tvorby.
Na seminář bude v jarním semestru tematicky navazovat přednáška z dějin experimentálního filmu.
Osnova
  • část I.: konference (v angličtině bez překladu)
  • Hlavními tématy jsou možnosti distribuce a archivace experimentálních filmů a různé cesty jejich zpřístupňování kurátorům a publiku.
  • Hlavními řečníky budou zástupci nejvýznamnějších světových distribučních společností avantgardních filmů: Lightcone, Collectif Jeune du Cinéma (Francie), Filmmakers coop a Electronic Arts Intermix (USA), CFMDC a V-Tape (Kanada), Filmbank (Nizozemsko), Sixpackfilm (Rakousko), Av–Arkki (Finsko), LUX (Velká Británie).
  • Témata panelů a pracovních setkání:
  • • Porovnání různých institucionálně-ekonomických modelů distribučních společností, z nichž většina vznikla jako tzv. cooperativy v 70. letech 20. století, poukázání na výhody a nevýhody tohoto fungování (historicky i v současnosti).
  • • Kurátorský aspekt – jak distributoři budují své kolekce a jak probíhá proces přihlašování a posuzování nových děl či autorů; sdílení zkušeností a příklady dobré praxe distribučních a prezentačních možností experimentálních filmů.
  • • Prolínání oblasti filmu a výtvarného umění: prezentační možnosti v galeriích, proměna distribučního prostoru experimentálních filmů ve vztahu k jiným kanálům šíření, než jsou kina: galerie a internet.
  • část II.: projekce a debaty s tvůrci
  • Fascinace je programová sekce MFDF Jihlava, která již devět let prezentuje české i zahraniční filmy zkoumající možnosti filmového vyjadřování, pracující s referencemi k realitě, ale experimentující s tvůrčími postupy, (inter)mediálními vrstvami a filmovým výrazem. Experimentální film je laboratoří přístupů a metod, jež po odzkoušení často nachází své uplatnění i v dominantních částech kinematografie. Mnohé projekce v rámci sekce Fascinace jsou doprovázeny debatami s autory, v nichž těžiště otázek leží především v rozkrytí postupů, technické realizace a konceptů ve vztahu k výrazovým prostředkům.
Literatura
    povinná literatura
  • DO. Revue pro dokumentární film 3. Jihlava: JSAF, 2005, s. 143-174, 341-344.
  • Čihák, Martin: Ponorná řeka kinematografie. Praha: NAMU, 2014.
    doporučená literatura
  • MacDonald, Scott: Avant-Doc: Intersections of Documentary and Avant-Garde Cinema. Oxford University Press, 2014.
  • Leyda, Jay: Filmy plodia filmy: Most. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 145–158.
  • Wees, William C.: Recycled Images. Art and Politics of Found Footage Films. Anthology Film Archives. New York 1993.
  • Wees, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prisposobenie. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 159–170.
Výukové metody
Projekce, besedy a konference s tvůrci a distributory.
Seminář se uskuteční blokovou formou na MFDF Jihlava 28. 10. – 1. 11. 2015 a zahrnuje jednak konferenci s tvůrci a distributory experimentálních filmů z celého světa (ve středu 28. 10.), jednak programovou sekci Fascinace s projekcemi a besedami s tvůrci.
Podrobný program konference bude zveřejněn nejpozději v září. Přesný rozvrh projekcí bude známý na začátku října.
Účastníci semináře obdrží zdarma akreditaci INDUSTRY a festival jim nabízí zajištění nízkorozpočtového ubytování (které studenti hradí).
Metody hodnocení
Podmínky pro získání zápočtu:
a) Povinná účast
• účast na všech 4 diskusních panelech konference
• účast minimálně na 4 blocích projekcí experimentálních filmů a besed s tvůrci
b) Písemná práce (odevzdaná do 30. 11. 2015 na mail andreas@dokument-festival.cz)
• Zpráva z konference nebo reflexe vybraného konferenčního tématu / rozsah 3 NS.
• Krátké reflexe / kritiky deseti vybraných filmů (doporučuje se též využití poznatků z besed o tvůrčích postupech daného filmaře) / každá jednotlivá část v rozsahu kolem 10 řádků, celkem cca 100 řádků – 3NS.
Informace učitele
http://www.dokument-festival.cz/
PhDr. BcA. Andrea Slováková (nar./b. 1981)
Vystudovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a Filmovou vědu na Filozofické fakultě UK, kde je v posledním ročníku postgraduálního studia. Studovala dokumentární tvorbu na FAMU. Od r. 2003 do března 2011 působila ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, v posledních letech jako ředitelka pro publikační činnost. Nadále pro něj dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů a editorsky vede Dok.revue (příloha týdeníku Respekt). V letech 2012 – 2015 působila jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Publikuje texty o filmu v různých periodicích (například Cinepur, Kino Ikon, A2), byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích "Oblaka" (2007) a esej o dohlížecích mechanizmech "Nadohled" (2011).
She studied Mass Media Studies at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague, after graduation received the degree PhDr. Graduated also from Film Science at the Philosophical Faculty of Charles University, where is now finishing the postgraduate studies. She studied documentary film-making at FAMU in Prague. 2003-2011 she worked in the management of Jihlava International Documentary Film Festival, in the last years as the director for publishing activities. Now she continues in programming of experimental films and as an editor of bimonthly Dok.revue. 2012-2015 she was director of AMU Press / Publishing House of Academy of Performing Arts in Prague. She publishes articles in different magazines (e.g. Cinepur, Kino Ikon, A2) and was editor-in-chief of the annual anthology of texts on documentary called DO. As an artist, she made the portrait of Czech mathematician Petr Vopěnka (2006), film about clouds called "Clouds" (2007) or film essay about supervision mechanisms "In Sight" (2011).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.