PBSNPB9 Seminář k sociální pedagogice

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–17:25 K21
Předpoklady
Předmět je určen především studentům, kteří v bakalářském stupni studia neabsolvovali obor sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit současný stav sociální pedagogiky a současně nabídnout základní orientaci v aktuálních tématech řešených v sociální pedagogice. Předmět je určen především studentům, kteří v bakalářském stupni studia neabsolvovali obor sociální pedagogika. Nejdříve se v historickém přehledu studenti seznámí s vymezováním sociální pedagogiky, jejím obsahovým zaměřením a předmětem výzkumu. Poté jsou studenti uvedeni do problematiky sociálního chování (včetně sociálních deviací) a prevence sociálních deviací. Vyústěním předmětu by mělo být nastínění možných přístupů k řešení sociálních problémů z hlediska angažované edukace.
Osnova
  • Osnova: 1. Sociální pedagogika (vymezení, předmět, obsahové zaměření úkoly a význam sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k jiným disciplínám, vývoj sociální pedagogiky) 2. Sociální chování (jednání) a jeho deviace. 3. Paradigmata sociální pedagogiky. 4. Úkoly výchovy v socializaci a kultivaci člověka. 4. Životní dráha člověka a charakteristika jejích etap. 5. Vzájemný vztah prostředí a výchovy (dispozice člověka, vliv prostředí na jedince, klasifikace a typologie prostředí).
Literatura
    povinná literatura
  • Kornbeck, Jacob, Jensen, Niels Rosendal. (ED)The Diversity of Social Pedagogy in Europe. 1. vyd. Bremen: Europaischer Hochschulverlag GmbH, 2009. ISBN 978-3--941482-34-0
  • KNOTOVÁ, Dana, Bohumíra LAZAROVÁ, Kateřina PEVNÁ a Kateřina LOJDOVÁ. Úvod do sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 115 s. ISBN 978-80-210-7077-6. Digitální knihovna FF MU info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
    doporučená literatura
  • HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
Výukové metody
teoretická příprava a seminář 1, 5 hodiny týdně, individuální konzultace jednou za semestr
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem, součástí hodnocení je vypracování seminární práce.
Informace učitele
Další doporučená literatura: KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996. 63 s. ISBN 80-7067-669-8. WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968. 309 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je určen studentům, kteří nemají státní(bakalářskou) zkoušku ze sociální pedagogiky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.