FF:PBSNPB9 Seminář k sociální pedagogice - Informace o předmětu
PBSNPB9 Seminář k sociální pedagogice
Filozofická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 15:50–17:25 K21
- Předpoklady
- Předmět je určen především studentům, kteří v bakalářském stupni studia neabsolvovali obor sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit současný stav sociální pedagogiky a současně nabídnout základní orientaci v aktuálních tématech řešených v sociální pedagogice. Předmět je určen především studentům, kteří v bakalářském stupni studia neabsolvovali obor sociální pedagogika. Nejdříve se v historickém přehledu studenti seznámí s vymezováním sociální pedagogiky, jejím obsahovým zaměřením a předmětem výzkumu. Poté jsou studenti uvedeni do problematiky sociálního chování (včetně sociálních deviací) a prevence sociálních deviací. Vyústěním předmětu by mělo být nastínění možných přístupů k řešení sociálních problémů z hlediska angažované edukace.
- Osnova
- Osnova: 1. Sociální pedagogika (vymezení, předmět, obsahové zaměření úkoly a význam sociální pedagogiky, sociální pedagogika ve vztahu k jiným disciplínám, vývoj sociální pedagogiky) 2. Sociální chování (jednání) a jeho deviace. 3. Paradigmata sociální pedagogiky. 4. Úkoly výchovy v socializaci a kultivaci člověka. 4. Životní dráha člověka a charakteristika jejích etap. 5. Vzájemný vztah prostředí a výchovy (dispozice člověka, vliv prostředí na jedince, klasifikace a typologie prostředí).
- Literatura
- povinná literatura
- Kornbeck, Jacob, Jensen, Niels Rosendal. (ED)The Diversity of Social Pedagogy in Europe. 1. vyd. Bremen: Europaischer Hochschulverlag GmbH, 2009. ISBN 978-3--941482-34-0
- KNOTOVÁ, Dana, Bohumíra LAZAROVÁ, Kateřina PEVNÁ a Kateřina LOJDOVÁ. Úvod do sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 115 s. ISBN 978-80-210-7077-6. Digitální knihovna FF MU info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 199 s. ISBN 8073150042. info
- doporučená literatura
- HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a seminář 1, 5 hodiny týdně, individuální konzultace jednou za semestr
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem, součástí hodnocení je vypracování seminární práce.
- Informace učitele
- Další doporučená literatura: KLAPILOVÁ, Světla. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 1996. 63 s. ISBN 80-7067-669-8. WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1968. 309 s.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
předmět je určen studentům, kteří nemají státní(bakalářskou) zkoušku ze sociální pedagogiky.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/PBSNPB9