SJ0B777 Současné otázky kultury původních národů v hispanofonní oblasti

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Lukavská, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 G22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vybranými tematickými okruhy, souvisejícími s kulturním dědictvím původního domorodého obyvatelstva, na něž navazují současné projevy zejména lidové kultury, a to nejen v Mexiku, ale také v dalších hispanofonních oblastech Severní Ameriky. Přednášky se proto soustředí na komplexní pohled na nejvýznamnější dějinné milníky ve vztahu k současné společenské a kulturní situaci v hispanoamerickém regionu. Pozornost bude věnována profilu jednotlivých zemí, včetně nástinu nejdůležitějších reálií. Kulturní rozmanitost současného hispanoamerického světa bude zasazena do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to, jak se projevily na místních tradicích a zvycích.
Osnova
1) Las raíces históricas de los pueblos indígenas de Mesoamérica. 2) El legado cultural de las pueblos indígenas de Norteamérica hispanoablante. 3) Los pueblos indígenas en la sociedad mayoritaria de hoy: Organización social (Vida cotidiana, Vida espiritual, mitología. Sabiduría ancestral, enseñanza tradicional.Rituales, tradiciones, costumbres, etc.) a) México I (Norte y Centro) b) México II (Sur) c) México III (Oriente) d) Guatemala e) Honduras f) Nicaragua g) El Salvador h) Costa Rica i) Panamá 4) Evaluación
Literatura
  • León-Portilla, Miguel (2007), Los pueblos indígenas de México. UNAM, México.
  • Benítez, Fernando (1989): Los indios de México. Una antología.
  • White, Leslie, (1975) The Concept of Cultural Systems: A Key to Understanding Tribes and Nations, Columbia University, New York.
  • Soukup, Václav (2011), Antropologie. Teoria člověka a kultury.,Portál, Praha,
Výukové metody
Přednáška se zaměří na nástin konkrétního tématu, kterému bude věnován prostor i v semináři, v rámci něhož studenti vystoupí s vlastní prezentací. Domácí příprava je proto velmi důležitá a spočívá jak v rozpracování dílčího tématu ze základních problémových okruhů dle vlastního výběru, tak i v nastudování příslušných materiálů zadaných vyučujícím. V semináři je dále kladen důraz na aktivní zapojování studentů do následných diskuzí.
Metody hodnocení
Povinná docházka (80%), domácí příprava a aktivní účast v hodině. Prezentace vybraného tématu v hodině a jeho písemné zpracování (minimum 3600 znaků). PPT a písemný text je třeba odevzdat do odevzdávárny k příslušnému termínu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Informace učitele
Para inscribirse al curso, se requiere obtener la aprobación del profesor; para obtenerla es necesario presentarse a la primera clase del semestre y escoger uno de los temas del temario. Resulta por lo tanto indiferente el orden de la registración.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2016.