FAV158 Kapitoly z dějin slovenské kinematografie

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Václav Macek, CSc. (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz sa zaoberá svojou témou z dvoch hľadísk. Na jednej strane sleduje politické, ideologické a historické súvislosti, ktoré ovplyvňovaly modely naratívnej štruktúry slovenských filmov. Zároveň analyzuje aj reflexiu filmovej tvorby (kritickú a teoretickú) a jej vplyv.
Na druhej strane sleduje štylistické postupy a rukopis jednotlivých autorov a ich prístup ku skutočnosti, pričom skutočnosť je chápaná nie ako veci o sebe, ale spolu s významami a zmyslom, ktoré im pridávame. Študenti sa tak zoznámia s tvorbou „civilizmu“ (Bielik, Solan, Hollý, Hanák…), „štylizácie“ (Plicka, Uher, Havetta, Jakubisko…) a tiež s tvorbou najnovšej generácie slovenských filmárov orientovaných na dokument (Kerekes, Škop, Lehotský, Vojtek, Rusnoková…).
Súčasťou kurzu budú dvd projekcie, resp. vybrané ukážky zo slovenských filmov na dvd nosičoch.
Cieľ kurzu: dôsledné oboznámenie s filmovou tvorbou na Slovensku v historickom a estetickom kontexte 20-teho storočia a analýza súčasného stavu.
Osnova
  • • I. Úvod, študijná literatúr a zdroje.
  • • II. Historické, politické a estetické kontexty.
  • • III. Modely filmovej tvorby od 50-tych rokov, následný civilizmus a štylizácia.
  • • IV. Analýza stavu po r. 1989 s dôrazom na dokument.
Literatura
  • MACEK, Václav a Jelena PAŠTÉKOVÁ. Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997, 599 s. ISBN 8021704004. info
  • Ciel, Martin: Odborná reflexia filmu na Slovensku. Bratislava: VŠMU, 1979
  • Šmatláková, R. – Šmatlák, M: Filmové profily (Slovenskí režiséri hraných filmov). Bratislava: SFÚ, 2005.
  • Branko, P: Straty a nálezy. Bratislava: SFÚ, 1999.
  • BRANKO, Pavel. Straty a nálezy. 1. vyd. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2005, 257 s. ISBN 8085187442. info
  • Filmový sborník historický 4. Česká a slovenská kinematografie 60. let. Praha: Národní filmový archiv, 1993.
  • HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
Výukové metody
Přednášky a projekce.
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
prof. Václav Macek, CSc.
Profesor Katedry audiovizuálních studií Filmové a televizní fakulty VŠMU v Bratislavě.
"K dejinám filmu sa dostal cez sledovanie projekcií v Slovenskom filmovom ústave, po troch rokoch práce v rôznych robotníckych funkciách a kvôli tomu, že politická moc v 80. rokoch buď celkom zakazovala skvelým slovenským filmárom tvoriť, alebo im aspoň všemožne sťažovala ich prácu – a to mal v pláne zmeniť. Preto po roku 1989 písal knihy o Havettovi, Hanákovi, Uhrovi, Kadárovi a o celých našich kinematografických dejinách (spolu s Jelenou Paštékovou). Okrem dejín sa venuje súčasnej fotografii, je kurátorom mnohých výstav (napr. fotofestival Mesiac fotografie) a editorom projektu The History of European Photography." (Zdroj: http://kas.vsmu.sk/pedagogovia/).
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k četnosti výuky: ve vypsaných termínech.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2014, jaro 2017.