FAV302 Experimentální film: seminář

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr., BcA. Andrea Slováková (cvičící), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Experimentální filmy stojí často na okraji kinematografie, nejsou součástí klasických distribučních modelů, jen ojediněle se dostávají do kin či televizí – přece jsou ale země, kde je jejich prezentace, přijetí publikem i odborná reflexe na vysoké úrovni (Francie, Nizozemí, Rakousko, USA, Kanada, Japonsko) a jejichž produkční a distribuční modely jsou dlouhodobě inspirativní a v našem kontextu cennými příklady k podrobnějšímu prozkoumání.
Seminář je založen na intenzivním a bezprostředním zkoumání experimentálního filmu formou projekcí, besed a konference s tvůrci a distributory na MFDF Jihlava.
Studentům poskytne jedinečný vhled do tvůrčích postupů autorů a zároveň umožní hlubší poznání prezentačních a distribučních možností této části filmové tvorby.
Osnova
  • část I.: konference (v angličtině bez překladu)
  • Hlavními tématy jsou možnosti distribuce a prezentace experimentálních filmů, především v rámci filmových festivalů a v galeriích, a různé cesty jejich zpřístupňování kurátorům a publiku.
  • Témata panelů a pracovních setkání:
  • Kurátorský aspekt: jak se distributoři rozhodují, která díla přihlašují na festivaly a která nabízejí galeriím, jak tyto úvahy souvisí s tím, jak budují své kolekce, a jak probíhá proces přihlašování a posuzování nových děl či autorů, co hledají festivaly a co hledají galerie.
  • Organizační a ekonomický aspekt: jak vhodně díla nabízet festivalům a jak galeriím, v jaké podobě se k nim kurátoři mohou/potřebují dostat, jak kurátoři po dílech pátrají; sdílení zkušeností a příklady dobré praxe hledání a nabízení experimentálních filmů a videí; porovnání praxe oblasti filmu (festivalů) a výtvarného umění (galerií) – prezentační možnosti, licence, poplatky.
  • Experimentální scéna a její vztah k festivalům a galeriím v zemích Visegrádské čtyřky.
  • část II.: projekce a debaty s tvůrci
  • Programová sekce MFDF Jihlava Fascinace již od roku 2006 prezentuje české i zahraniční filmy zkoumající možnosti filmového vyjadřování, pracující s referencemi k realitě, ale experimentující s tvůrčími postupy, (inter)mediálními vrstvami a filmovým výrazem.
  • Experimentální film je laboratoří přístupů a metod, jež po odzkoušení často nachází své uplatnění i v dominantních částech kinematografie. Mnohé projekce v rámci sekce Fascinace jsou doprovázeny debatami s autory, v nichž těžiště otázek leží především v rozkrytí postupů, technické realizace a konceptů ve vztahu k výrazovým prostředkům.
  • Podrobně viz studijní materiály a http://www.dokument-festival.cz/industry/conference-fascinations.
Literatura
    povinná literatura
  • Čihák, Martin: Ponorná řeka kinematografie. Praha: NAMU, 2014.
  • DO. Revue pro dokumentární film 3. Jihlava: JSAF, 2005, s. 143-174, 341-344.
    doporučená literatura
  • MacDonald, Scott: Avant-Doc: Intersections of Documentary and Avant-Garde Cinema. Oxford University Press, 2014.
  • Leyda, Jay: Filmy plodia filmy: Most. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 145–158.
  • Wees, William C.: Recycled Images. Art and Politics of Found Footage Films. Anthology Film Archives. New York 1993.
  • Wees, William: Doména montáže: kompilácia, koláž, prisposobenie. Kino Ikon, 9, 2005, č. 1, s. 159–170.
Výukové metody
Projekce, besedy a konference s tvůrci a distributory.
Seminář se uskuteční blokovou formou na MFDF Jihlava 25.-30.10.2016 a zahrnuje jednak konferenci s tvůrci a distributory experimentálních filmů z celého světa (ve středu 26. 10.), jednak programovou sekci Fascinace s projekcemi a besedami s tvůrci.
Konference probíhá v angličtině.
Účastníci semináře obdrží zdarma akreditaci INDUSTRY a festival jim nabízí zajištění nízkorozpočtového ubytování (které studenti hradí).
Metody hodnocení
Podmínky pro získání zápočtu:
a) Povinná účast
• účast na všech diskusních panelech konference
• účast minimálně na 4 blocích projekcí experimentálních filmů a besed s tvůrci
b) Písemná práce (odevzdaná do 30. 11. 2016 na mail andreas@dokument-festival.cz)
• Zpráva z konference nebo reflexe vybraného konferenčního tématu / rozsah 3 NS.
• Krátké reflexe / kritiky deseti vybraných filmů (doporučuje se též využití poznatků z besed o tvůrčích postupech daného filmaře) / každá jednotlivá část v rozsahu kolem 10 řádků, celkem cca 100 řádků – 3NS.
Informace učitele
http://www.dokument-festival.cz/industry/conference-fascinations
PhDr. BcA. Andrea Slováková, MBA (nar./b. 1981)
Vystudovala Mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde obhájila rigorózní práci, a Filmovou vědu na Filozofické fakultě UK, kde je v posledním ročníku postgraduálního studia. Studovala dokumentární tvorbu na FAMU a strategický management na Cambridge Business School. 2003-2011 působila ve vedení Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, v posledních letech jako ředitelka pro publikační činnost. Nadále pro něj dramaturgicky připravuje sekci experimentálních dokumentů. 2012–2015 působila jako ředitelka Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Publikuje texty o filmu v různých periodicích (například Cinepur, Kino Ikon, A2), byla šéfredaktorkou sborníku textů o dokumentu DO a editorsky vedla Dok.revue (příloha týdeníku Respekt). Je expertkou Státního fondu kinematografie a slovenského Audiovizuálneho fondu. Založila nakladatelství non-fikční literatury Nová beseda. Natočila například portrét matematika Petra Vopěnky (2006), film o mracích "Oblaka" (2007), esej o dohlížecích mechanizmech "Nadohled" (2011) a experimentální film „Oživení průmyslu“ (2016). Od 2016 působí jako proděkanka FAMU pro vědu a výzkum.

She studied Mass Media Studies at the Faculty of Social Sciences of Charles University in Prague, after graduation received the degree PhDr. Graduated also from Film Science at the Philosophical Faculty of Charles University, where is now finishing the postgraduate studies. She studied documentary film-making at FAMU in Prague and strategic management at Cambridge Business School. 2003-2011 she worked in the management of Jihlava International Documentary Film Festival, in the last years as the director for publishing activities. Now she continues in programming of experimental films. 2012-2015 she was director of AMU Press / Publishing House of Academy of Performing Arts in Prague. She publishes articles in different magazines (e.g. Cinepur, Kino Ikon, A2) and was editor-in-chief of the annual anthology of texts on documentary called DO. She is an expert for State Cinematography Fund and Slovak Audiovisual Fund. She founded an independent publishing house for non-fiction literature Nová beseda. As an artist, she made the portrait of Czech mathematician Petr Vopěnka (2006), film about clouds called "Clouds" (2007), film essay about supervision mechanisms "In Sight" (2011) or experimental short "Recovering Industry" (2016). Currently she is a vice-dean for science and research at FAMU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/FAV302