FAVBKa02 Filmová teorie před rokem 1945

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 24. 9. 9:10–12:25 U34, So 3. 12. 9:10–12:25 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se bude věnovat proměnám diskurzu o kinematografii a reflexi kinematografie jako součásti kulturních dějin, věnovat se budeme např. vztahu kinematografie a modernity a reflexi modernity v dobových textech. Vývoj dobových diskurzů souvisejících s kinematografií a vlivné teoretické koncepty (Ejzenštejn, Kulešov, Epstein, Kracauer, Benjamin, ad.) budeme sledovat v primárně v národně a jazykově vymezeném rámci (USA, Rusko, Francie, Německo, české země), ale také s přihlédnutím k nadnárodní dimenzi např. filmové avantgardy a hnutí filmových klubů. Hlavní cíle kurzu: osvojení znalostí dějin myšlení o filmu; porozumění teoretickým koncepcím v širším institučním a sociokulturním kontextu; reflexe metodologického přístupu k dějinám idejí.
Osnova
  • - modernita a raná kinematografie - USA: diskurz o filmovém diváctví, sociologické výzkumy publika - Německo: Kinodebatte; hnutí za reformu kinematografie; levicový a pravicový tisk o filmu - Francie: paralelní diskurzy o kinematografii jako vědě, umění, výukovém nástroji - Rusko: Proletkult, LEF, montážní estetika - české země: raná kinematografie a morální panika; levicová avantgarda a film
Literatura
  • Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Princeton University Press, 1993
  • Anděl, Jaroslav - Szczepanik, Petr: Stále kinema. Antologie českého myšlení o filmu, 1904-1950. Praha: NFA, 2008
  • Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and Its Cultural Reception. Chicago: University of Chicago Press, 1998
  • Hake, Sabine: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany, 1907-1933 (1993)
  • Singer, Ben: Melodrama and Modernity. New York: Columbia University Press, 2001
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Zkouška: průběžné dílčí testy a závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2017.