IM143 Media, Architecture and Space

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
dr. Louis Armand (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé pondělí 16:40–19:55 N21
Předpoklady
preparatory reading is not essential
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This seminar will focus on the transformation of the relationship between art, technology and futurity through the reshaping of human consciousness in the post-industrial age. From space architecture and the architechtonics of “time” to the virtual timespace architectures of “technologically mediated” consciousness, what Blake called the “human abstract’ has undergone radical evolutions in its status as agency, subject, organism, construct, voyager & interpassive receptor. Orientated towards a future horizon (technological transcendence or extinction event), the “human” describes a dialectical image in which – in dreams but also in the momentum of a global corporate juggernaut – it “experiences” its own negation, no longer, as Benjamin suggested, an aesthetic experience of the highest order, but as its necessary condition. Technology, in its broadest ramification, thus represents both the necessity and impossibility of a “living on” – from individual, to species, to general ecology – beyond what Buckminster Fuller famously evoked as the mission of “Spaceship Earth.”
Literatura
  • Jean Baudrillard, Utopia Deferred (New York: Semiotexte, 2006)
  • Katherine N. Hayles, How we became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature & Informatics (Chicago: University of Chicago Press, 1999)
  • Arthur Kroker, The Will to Technology & the Culture of Nihilism (Toronto: University of Toronto, 2004)
  • Stanford Kwinter, Architectures of Time: Toward a Theory of the Event in Modernist Culture (Cambridge, MA: MIT, 2002)
  • Nick Land, Fanged Noumena: Selected Writings 1987-2007 (London: Urbanomic, 2011)
  • Roy Ascott, Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology and Consciousness (Berkeley: University of California Press, 2003)
  • Václav Janoščík, Vít Bohal, Dustin Breitling (eds.), Reinventing Horizons (Prague: Tranzit Display, 2016) http://www.reinventinghorizons.org/
  • Francis Fukuyama, Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution (New York: FSG, 2002)
  • Donna J. Haraway, Simians, Cyborgs & Women: The Reinvention of Nature (New York: Routledge, 1991)
  • McKenzie Wark, Virtual Geography: Living with Global Media Events (Bloomington: Indiana University Press, 1994)
  • Gilles Deleuze & Félix Guattari, Anti-Oedipus: Capitalism & Schizophrenia (New York: Viking, 1977)
Výukové metody
Lecture
Metody hodnocení
terms of the assessment: a research paper (essay) of 2,500-3,000 wds on the topic of the lecture
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2016/IM143