AJ18086 Poetika národa: Australský postokolonialní hlas

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/20/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Matthew Hall (přednášející), Mgr. Martina Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
( AJ09999 Postupová zkouška || AJ01002 Anglický jazyk II ) && SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The Poetics of the Nation will explore the representation of the nation and the manner in which the relationship between literature and national history and voice was tested, developed and understood.
The point I want students to take away is that the concept of ‘Nation’, the concept of Australia, is fluid and continuously shifts to reflect a changing relation to stories of foundation, as well as the incorporation of multiple voices, geopolitics, generational change and which is inordinately shaped by the literatures of the country.
We’ll read from the Bulletin to Bennelong’s letters through The Malley Affair, Judith Wright and Oodgeroo up to the 20th Century explorations of voice and the politics of representation in Australian fictocriticism, and begin to unpack the contingencies of voice surrounding the immigration policies of the 1980s and the development of a multicultural Australia (Ouyang Yu, Ania Walwicz, Ali Alizadeh), of diverse ends (Michael Farrell, Jill Jones) and which also accurately reflects on its Indigenous heritage concluding with readings from Lionel Fogarty, Ali Cobby Eckermann and Natalie Harkin).
An example of an assignment, as necessary: I will have the students examine the role of the nation’s official poetic voice through a close reading of Les Murray, in comparison with John Forbes’ ‘On the Beach, a Bicentennial Poem’ to think about the shifting role of literature in establishing, critiquing and exploring the history and ethos of the nation.
In exposing the students to a diverse range of poetic voices complicates ideas of the Nation with those of Country, students will gain a foundation in modern and contemporary Australian poetry and an ability to critique the manner in which politics and history is structured around the literature of Australia.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/AJ18086