KSCX01 Moderní čínština pro neoborové studenty I

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ming-Hsuan Li (cvičící)
Yu shan Chou (náhr. zkoušející)
Wei-lun Lu, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Lucie Olivová, MA, Ph.D., DSc.
Seminář čínských studií - Centrum asijských studií - Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Pospěchová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií - Centrum asijských studií - Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KSCX01/01: Po 15:50–17:25 U22
KSCX01/02: Po 17:30–19:05 U22
Předpoklady
! OBOR ( KSC )
The course does not require any knowledge of Chinese in advance.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
After the course, students will gain the basic four language abilities in Chinese: Speaking & Listening Language Skill: Students will be able to identify and comprehend conversation situations and reproduce conversation schemes in basic conversation situations given by the textbook. They will also be able to apply the conversation schemes and acquired vocabulary to other interactive conversation situations. Reading & Writing Language Skill: Students will be able to read and write basic conversation texts given in the textbook. They will also be able to apply acquired grammar, vocabulary and increase necessary reading and writing comprehension.
Výstupy z učení
Communication: Exchange basic greetings Request a person’s last name and full name and provide your own; Determine whether someone is a teacher or a student; Ascertain someone’s nationality. Employ basic kinship terms; Describe a family photo; Ask about someone’s profession; Say some common professions. Tell and speak about time and dates; Talk about one’s age and birthday; Invite someone to dinner; Arrange a dinner date. Culture: Students will have gained a deeper knowledge and understanding of the cultures of the Chinese-speaking world. Connection: Students will be able to acquire new information and reinforce their knowledge of other disciplines through the Chinese language. Comparison: Students will have developed new insights into the nature of language and culture that will allow them to establish comparisons not only between languages, but also between the Chinese cultures and their own.
Osnova
  • 1.Introduction: basic information on the Chinese language, Chinese phonetics. 2.Chinese phonetics: Chinese Pinyin, phonetic exercise. 3.Lesson 1: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 4.Lesson 1: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 5.Lesson 1: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 6.Lesson 2: Test for Lesson1. Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 7.Lesson 2: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 8.Lesson 2: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 9.Lesson 3: Test for Lesson2. Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 10.Lesson 3: Phonetic exercise, new vocabulary, grammar, Chinese characters. 11.Lesson 3: Phonetic exercise, language practice, Chinese culture. 12.Test for Lesson3. Review
Literatura
    povinná literatura
  • Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2010. xxxi, 335. ISBN 9780887276446. info
  • Integrated Chinese : simplified characters. Edited by Yuehua Liu. 3rd ed. Boston: Cheng & Tsui Company, 2009. viii, 184. ISBN 9780887276408. info
    doporučená literatura
  • Kol. autorů. Moderní čínština pro nesinology. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.
  • UHER, David, Xuemin LIU a Jakub VYKOUKAL. Učebnice čínské konverzace. Vydání první. Praha: Leda, 2007. 223 stran. ISBN 9788073351090. info
  • TŘÍSKOVÁ, Hana a Drahomír ILLÍK. Česko-čínská konverzace. Edited by Tchang Jün-ling Rusková. Praha: Academia, 1991. ISBN 8020003886. info
    neurčeno
  • Švarný, Oldřich a David Uher: Hovorová čínština. Úvod do studia hovorové čínštiny [Colloguial Chinese. An Introduction to the Chinese Language]. Olomouc: Univerzita Palackého 2001, 190 p. ISBN 80-244-0298-X.
Výukové metody
The course is taught by a native speaker who combines various methods of teaching - class discussion, conversations, cultural presentations, etc. And the course is based on the textbook: Integrated Chinese. The materials put emphasis on authentic materials(written by native Chinese speakers for native Chinese speakers), most of the pedagogical materials are actually simulated authentic materials and are incorporated in the lessons when appropriate.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.