PSB_161 Odborná španělština pro psychology - četba odborných textů

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Bílková, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Znalost jazyka na úrovni četby textů a základní konverzace.
Práce s odborným textem týkajícím se vybraných psychologických specializací v cizím jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je rozšířit a prohloubit kompetence frekventantů v cizím jazyce a aplikovat obecné znalosti jazyka a poznatky z psychologie na práci s odbornými texty.
1) Znalost odborných psychologických termínů v daném cizím jazyce.
2) Porozumění souvislému odbornému textu v daném cizím jazyce.
3) Aplikace odborné terminologie a schopnost produkovat souvislé myšlenky v cílovém jazyce.
4) Analýza odborného cizojazyčného textu v dané specializaci.
5) Syntéza vlastních myšlenek v cizím jazyce a dané specializaci.
6) Evaluace – schopnost formulovat kritický komentář na dané odborné téma.
Osnova
  • Práce s odborným textem – komentovaná četba a diskuze nad danými terminologickými a lingvistickými jevy v textu. Součástí kurzu je konverzace – ústní prezentace psychologických témat. Rámcový přehled témat textů podle týdnů výuky:
  • 1) dějiny psychologie,
  • 2) vývojová psychologie,
  • 3) sociální psychologie,
  • 4) psychologie osobnosti,
  • 5) psychologie práce a organizace,
  • 6) pedagogická psychologie,
  • 7) neuropsychologie,
  • 8-12) psychoterapie – jednotlivé psychoterapeutické směry
Literatura
  • Dubský, J. – Rejzek, Vl.: Španělsko-český, česko-španělský slovník, Leda, Voznice 2000
  • Macíková, O. – Mlýnková, L.: Učebnice současné španělštiny, I. a II. díl, Computer Press, Brno 2008
  • gramatiky a učebnice španělštiny
  • Česko-španělský mluvník, Lingea, Brno 2008
  • Španělština pro samouky, Leda, Praha 2000 n. 2008
  • Krbcová, Milada: Ejercicios y soluciones, Fraus, Plzeň 1999
  • Macíková, O. – Mlýnková, L.: Domluvíte se španělsky?, NS Svoboda, Praha 2008
  • Němcová, J. – Kalábová, M.: 2000 nejpoužívanějších španělských slov, CP Books, Brno 2005
  • texty, s nimiž se bude pracovat v jednotlivých hodinách kurzu
  • De Miguel, Carmen: Španělština – 2000 nejdůležitějších slovíček, Grada, Praha 2008
  • Literatura španělsky mluvících zemí, Fraus, Plzeň 2000
  • Houštecká, Eva: Španělština v testech s gramatickým minimem, Leda, Voznice 1997
  • Španělská konverzace, Rebo, Čestlice 2006
  • Loessin, M.P.A. – Sánchez López, E.: Španělská gramatika, Computer Press, Brno 2007
  • Prokopová, Libuše: Španělština, Leda, Voznice 2000
  • Hamplová, Sylva: Stručná mluvnice španělštiny, Academia, Praha 1996
  • Králová-Kullová, J.: Fiesta!, Fraus, Plzeň 2003
Výukové metody
Dominantní metodou výuky je četba odborných textů týkajících se jednotlivých psychologických disciplín, komentář k lexikálním, gramatickým a terminologickým jevům a dále gramatická, lexikální a konverzační cvičení. Důraz je kladen na porozumění a správnou formulaci odborného jevu.
Metody hodnocení
Součástí hodnocení předmět je pravidelná účast, aktivní práce v seminářích a vypracování požadovaného písemného materiálu.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2013, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2024.