FF:RLB535 Náboženská konverze - Informace o předmětu
RLB535 Náboženská konverze: konceptulizace a výzkum
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–9:40 D51
- Předpoklady
- ( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz se zaměřuje na mapování výzkumu jednoho z klíčových témat studia náboženství – konverze. Hlavní pozornost bude věnována problematice teoretického uchopování náboženské konverze a možnostem jejího výzkumu.
- Výstupy z učení
- Studentky a studenti budou po úspěšném absolvování kurzu schopni:
• orientovat se v různých minulých i současných směrech výzkumu náboženské konverze
• kriticky zhodnotit možnosti a omezení konkrétních přístupů ke studiu konverze
• chápat problematiku a orientovat se ve vztahu konceptualizace konverze a možnostech jejího výzkumu - Osnova
- 1. Uvedení do kurzu a problematiky studia náboženské konverze
- 2. Náboženská konverze jako náboženská zkušenost
- 3. Náboženská konverze jako „vymytí mozku“ a radikální zlom
- 4. Náboženská konverze jako postupný posun
- 5. Konvertita jako role
- 6. Komplexní modely náboženské konverze
- 7. Narativní přístupy k studiu náboženské konverze
- 8. Náboženská konverze v neuro-kognitivní perspektivě
- 9. Náboženská konverze jako změna světonázoru
- 10. Náboženská konverze jako změna systému významů
- 11. Náboženská konverze v perspektivě evolučního studia
- 12. Antropologie náboženské konverze
- 13. Náboženská konverze a autobiografická paměť
- Literatura
- doporučená literatura
- BUCKSER, Andrew and GLAZIER, Stephen D. (eds.), 2003. Anthropology of Religious Conversion. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. ISBN 0-7425-1778-0.
- BREMMER, Jan N., VAN BEKKUM, Wout J. and MOLENDIJK, Arie L. (eds.), 2006. Paradigms, Poetics, and Politics of Conversion. Leuven: Peeters Publishers. ISBN 90-429-1754-7.
- PALOUTZIAN, Raymond, SWENSON, Erica L. and MCNAMARA, Patrick, 2006. Religious conversion, spiritual transformation, and the neurocognition of meaning making. In: Where God and science meet : how brain and evolutionary studies alter our understanding of r
- GOOREN, Henri, 2007. Reassessing Conventional Approaches to Conversion: Toward a New Synthesis. Journal for the Scientific Study of Religion. 2007. Vol. 46, no. 3, p. 337–353.
- STROMBERG, Peter G. Language and self-transformation : a study of the Christian conversion narrative. Cambridge: Cambridge University, 2008, xvi, 148. ISBN 9780521031363. info
- Handbook of religious conversion. Edited by H. Newton Malony - Samuel Southard. Birmingham, Ala.: Religious Education Press, 1992, vi, 314. ISBN 0891350861. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba, diskuse
- Metody hodnocení
- Kritéria pro úspěšné ukončení kurzu kolokviem jsou 1) úspěšné zvládnutí dvou testů a 2) přijetí seminární práce. Testy. Nultý termín prvního (midtermového) testu bude přibližně v půlce semestru a nultý termín druhého (závěrečného) testu bude na konci semestru. V případě neúspěchu v těchto termínech student či studentka nebudou hodnoceni. Další termíny psaní testů budou vypsány ve zkouškovém období. V případě neúspěchu ve zkouškovém období bude student či studentka hodnocen/a stupněm F. K úspěšnému absolvování testů je nutné získat minimálně 120 bodů z 200 v součtu za oba testy. Seminární práce. Seminární práci vypracuje student či studentka na základě povinné a doporučené četby ke kurzu. Jejím cílem je analyticky porovnat a zhodnotit tři vybrané odlišné přístupy ke studiu konverze vzhledem ke konceptualizačním strategiím autorů a metodám jejího výzkumu. Seminární práce bude obsahovat také vlastní závěr studenta či studentky vyplývající z analýzy. Rozsah seminární práce je 5 – 6 normostran.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/RLB535