VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 18:00–19:40 N43
Předpoklady
Předmět je otevřen zájemcům o problematiku všech pokročilostí, oborových zaměření, dispozic i individuálních zájmů.
Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady, či znalosti.
Hudební atributy studenta nebudou žádným způsobem přezkoumávány ani nijak testovány.
Klíčový je zájem a chuť naučit se novým věcem, i zájem zapojit se.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se s proměnami pohledů na repertoár moravské lidové písně v dílech významných sběratelů, skladatelů, etnografů, regionálních osobností, hudebních teoretiků a dalších badatelů, tak, aby studenti dokázali poznatky sami kriticky vnímat, hodnotit - a následně cíleně aplikovat při vlastní praktické muzikologické, potažmo etnomuzikologické, etnografické, sociálně antropologické, či kulturologické badatelské práci. Hlavní důraz bude kladen na hudební složku lidové písně a charakteristiku klíčových hudebních, a hudebně-strukturních, fenoménů, s daným repertoárem spjatých.
Předmět počítá s uplatněním, a u účastníků kurzu především rozvojem, analytických kompetencí při badatelském nakládání s písňovým tvarem.

Předmět má formu tematicky zaměřeného semináře s těžištěm v četbě, studiu a důkladném (a systematickém) obeznámení se s původními texty, dalšími doplňujícími zdroji, a otázkami po možnostech studia, k jednotlivým konstitutivním dílům v oblasti sběru, třídění, vydávání, zkoumání a šíření moravských lidových písní od 19. století do současnosti. V rámci výuky budou představeny i nejsoučasnější vývojové tendence českého i zahraničního etnomuzikologického bádání o lidové písni, a možnost jejich využití při kritickém zhodnocení starších badatelských a sběratelských modelů. Četba textů a poslech písní bude doplněn případovými studiemi, ukázkami (dobré i méně dobré) praxe, ukázkami pramenů a workshopy s odborníky, případně exkursemi.

Důraz je kladen na utřídění, systematizaci a napojení poznatků nabytých studiem v jiné předchozí (akademické, praktické i mimoškolní - např. zájmové) přípravě, či vytvoření základního rámce pro vstupní orientaci v problému. Akcentována budou hlediska systematická, teoretická a aplikační, s přesahem k interdisciplinárním vazbám a souvislostem - jak do oblasti příbuzných, i vzdálenějších, humanitních disciplín, tak oborů společenskovědních, a, v synergii se studovanou problematikou, (výběrově) i exaktních.

Teoretický základ předmětu připravuje studenta na konfrontaci se znějícím živým hudebním tvarem, a doplňuje poznatky získané studiem v jiných předmětech hudební teorie, potažmo systematické hudební vědy.
Pozornost bude věnována i praktickým otázkám plánování, přípravné rešerše, organizace a vnitřní strukturace terénního výzkumu podle současných badatelských modelů.
Výstupy z učení
Po absolvování bude student schopen:
- orientace v jednotlivých stádiích sběratelské, a další odborné péče o repertoár moravské lidové písně;
- orientace v souvislostech a mechanismech tvorby, udržování a obnovy písňového fondu jak je popisují jednotliví autoři a badatelé;
- charakterizovat a popsat hlavní myšlenky klíčových koncepcí analýzy a teoretického popisu (na mikro- i makroúrovni) daného repertoáru, a vybrané prvky aplikovat;
- základním způsobem popsat, zařadit, s ohledem na dostupnou teorii utřídit, a deskriptivně strukturovat zvolený písňový, či repertoárový, útvar pro potřeby dalšího odborného rozpracování;
- orientace v relevantní české, i zahraniční analytické terminologii k problematice;
- charakterizovat hlavní, „identitní“ specifika, specifické jevy a příznačné stavebné znaky diskutovaných segmentů studovaného repertoáru;
- samostatně uvažovat a hodnotit předkládaná odborná témata, při střídání různých badatelských perspektiv (důraz na kritický odstup);
- na podkladě studovaných jevů formulovat hypotézy výchozí pro vlastní výzkum;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro uplatnění analýzy;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro vlastní výzkum;
- v návanzosti na případové studie a exkurse rozmyslet potřeby pro plánování terénního výzkumu;

Předmět zájemcům nabídne:
- přehled základních pramenů k jednotlivým vývojovým obdobím zkoumání repertoáru moravské lidové písně;
- tematicky relevantní prameny k diskutovaným badatelům a sběratelům;
- přehled klíčových současných publikací a metodik k problematice (české, zahraniční, interdisciplinární rozšíření výběru);
- seznámení s domácími i zahraničními periodiky a lexiky orientovanými na probíraná témata;
- sumarizaci hlavních relevantních tematických databází a bibliografií;
- znalost základní terminologie analýzy písňového tvaru;
- hlavní linie zájmu, a užité postupy hudební teorie při výzkumu moravské lidové písně;
- rozvahu nad možnostmi zapojení nových technologií do výzkumu a péče o repertoár moravské lidové písně.
Osnova
  • 1. Úvod do studia, propedeutika, organizační informace
  • 2. Metodologické problémy tématu v synchronní a diachronní perspektivě;
  • postmoderní, uměnovědné a mezioborové souvislosti tématu;
  • kritické momenty výzkumu;
  • nejstarší období (a prameny) bádání o moravské lidové písni;
  • 3. František Sušil (1804 - 1868),
  • kontext, doba, badatelský odkaz a jeho důsledky pro další vývoj
  • 4. František Bartoš (1837 - 1906)
  • a dimenze jeho badatelského, i kulturně společenského (a iniciačního)
  • přínosu a odkazu
  • 5. Leoš Janáček (1854 - 1928), Státní ústav pro lidovou píseň,
  • současné janáčkovské projekty v oblasti folkloristického díla;
  • databázové systémy
  • 6. Vlivy moravské lidové písně v oblasti artificiální hudby
  • 7. Vladimír Úlehla (1888 - 1947),
  • koncepce empirického výzkumu (L. Janáček, Antonín Sychra (1918 - 1969),
  • dobová technika;
  • rané fáze formalizace ve sběru, katalogizaci a analýze písní);
  • moravská lidová píseň v zahraničí (migrace a reflexe)
  • 8. Alois Hába (1893 - 1973),
  • otázky mikrointervaliky;
  • improvizace a autentická interpretace jako badatelské téma moravského písňového repertoáru;
  • etnoorganologická problematika
  • 9. Slavistické a komparatistické koncepce v oblasti moravského písňového repertoáru
  • (Ludvík Kuba (1863 - 1956),
  • Volodymyr Leonidovyč Hošovskyj (1922 - 1996));
  • evropské badatelské (i novější „globální") koncepce zasahující oblast zvnějšku,
  • či přidružující repertoár pod příslušnost k vyššímu areálovému celku
  • 10. Karel Vetterl (1898 - 1979),
  • vliv rozvoje technologií na studium repertoáru
  • 11. Lidová duchovní píseň a podoby jejího výzkumu;
  • tematika (obsahová stránka, tematické - a funkční - kategorie repertoáru)
  • moravské lidové písně jako problém;
  • otázky kategorizace repertoáru, jejího vývoje a proměn názorů na odvozování pořádacích mechanismů kategorizačního třídícího systému
  • 12. Analytické modely v rozboru moravské lidové písně
  • (Jiří Vysloužil, Alois Hába, Jan Trojan, Miloš Štědroň, Dušan Holý ad.);
  • vybrané jevy - modalita a flexibilní diatonika, nápěvy s kolísavými stupni, hudecké funkce, melodická rezidua a archaismy,
  • celotónová melodika, mikrointervalika...;
  • problematika harmonizace a úprav písní;
  • repertoárové paralely se zahraničním;
  • automatizace a formalizace analýzy
  • 13. Dušan Holý (* 1933); Sociální a etnické teorie utváření repertoáru
  • (variablita repertoáru, procesy utváření a generačního přenosu repertoáru atd.);
  • pronikání sociálně-antropologické a kulturologické etnomuzikologie anglosaského typu do problematiky;
  • zahraniční výzkumy moravské lidové písně a „globalizace“ repertoáru;
  • autenticita v postmoderním (a popkulturním) kontextu - alternativní, nonartificiální hudba, „world music";
  • improvizace a současné úpravy moravských písní z pohledu rozličného vymezení „tradice" a konceptu autenticity
Literatura
    povinná literatura
  • Moravské národní písně : s nápěvy do textu vřaděnými. Edited by František Sušil. 3. vyd. Praha: Čin, 1941, 794 s. info
  • BARTOŠ, František a Leoš JANÁČEK. Národní písně moravské. Vyd. 2., v ERM 1. Praha: ERM, 1995, 141 s. ISBN 80-85913-05-4. info
  • JANÁČEK, Leoš. O lidové písni a lidové hudbě : dokumenty a studie. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955, 661 s. URL info
  • Národ v písni tisíc národních písní. Edited by Vítězslav Novák. Praha: L. Mazáč, 1940, 419 s. info
  • ÚLEHLA, Vladimír. Živá píseň. 1949. info
  • VETTERL, Karel a Olga HRABALOVÁ. Nápěvy lidových písní z Moravy a Slezska a jejich základní melodické typy. Brno: Etnologický ústav AV ČR, 2003, 93 stran. ISBN 8085010526. info
  • JANÁČEK, Leoš. Folkloric studies :(1886-1927) : essays, reviews, feuilletons and articles. Vyd. v této řadě 1. Brno: Editio Janáček, 2009, clviii, 46. ISBN 9788090405226. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Jarmila. Vzaty do fonografu : slovenské a moravské písně v nahrávkách Hynka Bíma, Leoše Janáčka a Františky Kyselkové z let 1909-1912. 1. vyd. Brno: Etnologický ústav AV ČR, Praha - pracoviště Brno, 2012, 2 sv. ISBN 9788087112625. info
  • HOLÝ, Dušan. Problémy vývoje a stylu lidové hudby. Lidová taneční hudba na moravské straně Bílých Karpat v subregionu Horňácko. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. Etnologické studie, sv. 15. ISBN 978-80-210-6629-8. Online knihkupectví Munipress info
  • SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě. Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001. Vlastivěda Moravská. Země a lid. Svazek 12. ISBN 80-7275-021-6. info
  • PEČMAN, Rudolf. Morava v české hudbě. Brno, 1985. info
  • FROLCOVÁ, Věra. Výzkum lidové duchovní písně v 21. století a metodické inspirace Václava Frolce. In: Národopisný věstník 71 (2012), č. 2, s. 5–16.
  • TROJAN, Jan. Moravská lidová píseň: melodika : harmonika : o harmonické struktuře lidové písně jako rezultátu melodické složky. Praha: Editio Supraphon, 1980.
  • NETTL, Bruno. Theory and method in ethnomusicology. London: Free Press of Glencoe, 1964.
  • STONE, Ruth M. Theory for ethnomusicology. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, 2008, xiii, 242. ISBN 9780132408400. info
  • HOŠOVS'KYJ, Volodymyr Leonìdovyč. U pramenů lidové hudby Slovanů : studie z hudební slavistiky. Translated by Olga Hrabalová - František Hrabal. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1976, 332 s. URL info
  • VOLEK, Jaroslav. Modalita a její formy z hlediska hudebně teoretického. Praha: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1980.
  • ZAPLETAL, Miloš. Horňácké lidové písně z pohledu modality a flexibilní diatoniky. Opus musicum : hudební revue. Brno: Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 5, s. 22-40. ISSN 0862-8505. info
  • UHLÍKOVÁ, Lucie. Hudební a taneční folklor v ediční praxi. Vyd. 1. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2011, 286 s. ISBN 9788087112571. info
    doporučená literatura
  • TONCROVÁ, Marta. K výzkumu repertoárových celků v lidové písni slezské oblasti. In Opus Musicum, roč. III, 1971, č. 5 - 6, s. 142 - 146.
  • AXMAN, Emil. Morava v české hudbě 19. století. Praha: Matice česká, 1920.
  • BALLOVÁ, Ľuba. Totožnost a podobnost melódií: príspevok k aplikácii matematických metód v muzikologickom výskume. Bratislava: Opus, 1982.
  • ZAPLETAL, Miloš. K otázce klasifikace a formalizované analýzy tónin (zejména v lidové hudbě). In Typologie tradiční hudby. 2016. info
  • TYLLNER, Lubomír. Tradiční hudba : hledání kořenů. 1. vyd. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2010, 222 s. ISBN 9788087112434. info
  • TROJAN, Jan. Josef Schreier (1718-?) : podivuhodné osudy života a díla zapomenutého moravského skladatele a kantora. V Olomouci: Votobia, 2005, 136 s. ISBN 8072202383. info
  • NETTL, Bruno. The study of ethnomusicology : thirty-one issues and concepts. New edition. Urbana: University of Illinois Press, 2005, xiii, 513. ISBN 9780252030338. info
  • TROJAN, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století :jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, 671 s. ISBN 80-7275-006-2. info
  • TROJAN, Jan. Nové národní písně Františka Bartoše (1882) : faksimile výbraných zápisů s komentáři. Zlín: Studijně-dokumentační středisko Františka Bartoše Muzea jihovýchodní Moravy, 1996, 151 s. info
  • ELSCHEKOVÁ, Alica a Oskár ELSCHEK. Úvod do štúdia slovenskej ľudovej hudby. V Bratislave: Národné osvetové centrum, 1996, 232 s. ISBN 80-7121-079-X. info
  • ŠTĚDROŇ, Miloš. Základy polymelodiky (12 analýz). Brno: Masarykova univerzita, 1993, 143 s. ISBN 80-210-0445-2. info
  • Hudobnofolklórne druhy a ich systémové súvzťažnosti. Edited by Oskár Elschek. 1. vyd. Bratislava: Veda, 1988, 169 s. : i. info
  • KRESÁNEK, Jozef. Slovenská ľudová pieseň so stanoviska hudobného. Bratislava: Slovenská akadémia vied a umení, 1951, 296 stran. info
  • KUBA, Ludvík. Cesty za Slovanskou písní, 1885-1929. V Praze: Nákladem Slovanského ústavu, 1933, 291 s. info
  • HOSTINSKÝ, Otakar. Česká světská píseň lidová : úvahy národopisné a hudební. Edited by Čeněk Zíbrt. V Praze: nákladem F. Šimáčka, 1906, 98 s. info
Výukové metody
1. Kontaktní výuka:
Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, případové studie, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Setkání s odborníkem z praxe. Případové studie a rešerše účastníků. Kritické diskusní fórum. Terénní exkurse, návštěva partnerských pracovišť.
2. Online výuka:
Případové rešerše elektronických zdrojů, online multimediální výukové materiály, strukturovaný harmonogram elektronické četby, elektronické studijní materiály.
Práce s databázemi.
3. Domácí příprava studenta: Četba k probíraným tématům, analýzy a rešerše, seminární projekt v souladu s individuálním zájmem studenta.
Metody hodnocení
Projekt, kolokvium.
Informace učitele
http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/VH_328