ISKB03 Informační služby a vyhledávání

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Iva Raclavská, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 B2.13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prezentovat soubor poznatků a vývojové tendence v oblasti informačních služeb a informačních potřeb uživatelů v soudobé společnosti. Pozornost bude věnovaná také komerčním informačním službám, modelům šíření a vyhledávání informací prostřednictvím internetu.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni: - porozumět strategickému základu práce na vývoji služeb, předvídat nové příležitosti pro vývoj služeb, - uvádět do praxe nové a udržitelné modely, které budou vyčnívat nad masovou nabídkou - vyhodnocovat dopady takových modelů - osvojit si proaktivní přístup k rozvoji organizace - identifikovat nové příležitosti pro inovace tím, že se zaměří na systém poskytování služby jako celek - rozumět principům otevřené inovace - zapojit zákazníky v raných fázích procesu vývoje služby a vytvořit tak síť s jedinečnou hodnotou
Osnova
  • Typologie a vymezení informačních služeb Dělení informačních služeb & Trendy vývoje informačních služeb Efektivita informačních služeb Možné příčiny špatné efektivity informačních služeb Strategické myšlení a principy Proces strategie: formulace a řízení (plánování a realizace) Formulace radikálně nových obchodních strategií a inovativních byznys modelů Konkurenční výhoda a náskok v případě podniků poskytujících služby Vliv nové obchodní strategie na organizaci
Literatura
  • ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava. Design Thinking as a Framework for User-Driven Innovation in Libraries: A Few Case Studies from Czech Libraries. In QQML 2015. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 2015. URL info
  • Design thinking for strategic innovationwhat they can't teach you at business or design school. Edited by Idris Mootee. Hoboken, N.J.: Wiley, 2013, xi, 210 p. ISBN 9781118748855. info
  • This is service design thinking : basics, tools, cases. Edited by Jakob Schneider - Marc Stickdorn. Hoboken, N.J.: Wiley, 2011, 373 s. ISBN 9781118156308. info
  • Information retrieval technology : Asia information retrieval symposium, AIRS 2004 : Beijing, China, October 18-20, 2004 : revised selected papers. Edited by Sung Hyon Myaeng. Berlin: Springer, 2005, xiii, 336. ISBN 3540250654. info
  • Advances in information retrieval : 24th BCS-IRSG European Colloquim on IR research : Glasgow, UK, March 25-27, 2002 : proceedings. Edited by Fabio Crestani - Mark Girolami - C. J. Van Rijsbergen. Berlin: Springer, 2002, xiii, 362. ISBN 3540433430. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
písemný test, 3 průběžné úkoly
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.