ISKM32 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý (přednášející)
Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví - Ústav české literatury - Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví - Ústav české literatury - Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 C128
Předpoklady
Digitální kompetence, zájem o online vzdělávání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Evropský rámec digitálních kompetencí pro učitele DigCompEdu definuje kompetence, které by měl mít učitel (či vzdělavatel, aby mohl efektivně pracovat s technologiemi.
Laboratoř se tentokrát zaměří na didaktickou analýzu nástrojů, které slouží pro rozvoj kompetencí v rámci DigCompEdu. Cílem tedy bude připravit sadu nástrojů (hardware i software), které mohou učitelé v rámci své praxe využít, aby zlepšili svoje kompetence a kvalitu své výuky.
Student si vybere příslušnou oblast a vytoří pro ni balíček nástrojů, služeb a postupů tak, aby byla co nejsnáze využitelná pro učitele v praxi. Výsledný produkt budeme testovat s učiteli.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
  • Kriticky reflektovat rámec DigCompEdu
  • Najít a testovat nástroje pro danou oblast
  • Provést didaktickou analýzu využití jednotlivých nástrojů
  • Vytvořit pro učitele tutoriály
  • Navrhnout kurátorské sbírky nástrojů a postupů jejich využití
  • Publikovat a testovat tyto digitální artefakty
  • Osnova
    • Kurz bude rozdělen na tři části:
    • DigCompEdu a jeho jednotlivé dimense, edukační praxe, situace na českých školách, přehled výzkumů, základní teoretické uchopení. V této části se také zaměříme na metody kurátorské práce.
    • Tvorba sbírek dle jednotlivých dimensí, týmové testování a zpětná vazba, práce s nástroji.
    • Evaluace a presentace výsledného produktu s učiteli.
    Literatura
    • VAN MERRIËNBOER, Jeroen JG; KIRSCHNER, Paul A. Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge, 2017.
    • MARGARYAN, Anoush; BIANCO, Manuela; LITTLEJOHN, Allison. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education, 2015, 80: 77-83.
    • MEEK, Sarah EM; BLAKEMORE, Louise; MARKS, Leah. Is peer review an appropriate form of assessment in a MOOC? Student participation and performance in formative peer review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2017, 42.6: 1000-1013.
    • Fournier, H. & Kop, R. 2015. MOOC Learning Experience Design: Issues and Challenges. International Journal on E-Learning, 14(3), 289-304. Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 24, 2018
    • IDEO. HCD: Design zaměřený na člověka. 2. vydání. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/hcd-design-zamereny-na-cloveka.pdf
    • Sergis S., Sampson D.G., Pelliccione L., 2017. Educational Design for MOOCs: Design Considerations for Technology-Supported Learning at Large Scale. In: Jemni M., Kinshuk, Khribi M. (eds) Open Education: from OERs to MOOCs. Lecture Notes in Educational T
    • VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI, 2015. Essentials of Online Course Design: A Standards-Based Guide. 2. přepracované vydání. Routledge. ISBN 1317673794.
    Výukové metody
    Teoretická diskusní setkání se postupně mění na aktivní skupinovou či individuální činnost studentů.
    Metody hodnocení
    Povinností je účast s maximálním počtem tří absencí. Student předloží na konci sbírku nástrojů a postupů, které budou zaměřené na určitou oblast DigCompEdu. Výsledky budou společně propojeny a sdíleny odborné komunitě vzdělavatelů.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.