FF:PG44B57 Odborná praxe - Informace o předmětu
PG44B57 Odborná praxe
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/80. 80 hodin. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristýna Vlčková (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 VP
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz Odborná praxe je úzce provázán s vnitřním členěním studia oboru Pedagogika do tří volitelných modulů a klade si za cíl získat či prohloubit praktické dovednosti a kompetence studentů pro: - práci ve vzdělávacích institucích/ školské správě / vzdělávací politice; - práci ve vzdělávacích institucích, konzultačních společnostech, neziskových organizacích i státních výchovných a vzdělávacích institucích, v nichž se realizují výchovné a vzdělávací aktivity přednostně využívající zkušenostně-reflektivní učení); - přípravu a realizaci pedagogického výzkumu ve školských i mimoškolských institucích
- Osnova
- Kurz svým charakterem propojuje předchozí teoretickou výuku i aplikačně zaměřené kurzy na ÚPV FF MU s prací v reálných podmínkách různých institucí. Cílem praxe je získání konkrétní pracovní zkušenosti, seznámení se s pracovními podmínkami, poznání náplně práce příslušných pracovníků a pracovní nároky. Posluchači se komplexně seznámí s každodenním fungováním a kulturou konkrétní instituce či oddělení tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k práci v oblasti vzdělávání. Studenti se naučí pracovat „uvnitř“ instituce i v terénu (pokud je to součástí náplně práce určené instituce). Součástí praxe budou diskuse s vedením a vybranými pracovníky, jednou z metod je rovněž „stínování“ pracovníka (vedoucího praxe) v instituci. Ke klíčovým cílům praxe patří „samostatná“ práce studentů. Ti v době praxe nemají „pouze“ plnit zadané úkoly, ale měli by rovněž přicházet s vlastními nápady/s vlastní aktivitou, kterou budou diskutovat s vedoucími praxe a poté realizovat nebo připravovat její realizaci. V teoretické rovině studenti získají patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování rozličných firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou základy práce na úrovni určené funkce v konkrétní instituci. Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se výrazně kvalitativně prohloubí jejich dovednosti a kompetence, což významně rozšíří a podpoří možnosti jejich uplatnění po ukončení studia. Významně se tak zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe – neabsolvují. Na závěr praxe je realizováno setkání všech studentů a vyučujících, na kterém studenti prezentují výsledky praxe, sdílí zkušenosti a nové poznatky. Osnova 1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní náplní práce instituce/oddělení i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci 3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů. 4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například pomoc při realizace určité aktivity mimo instituci apod.). 5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu.
- Výukové metody
- Praxe, skupinová reflexe praxe
- Metody hodnocení
- Písemné hodnocení lektora praxe (popis činnosti studenta na praxi, zpětná vazba), zpracovaná reflexe studenta, závěrečné setkání k průběhu praxí, diskuse k podmínkám realizace praxe, k přínosům, bariérám.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Součástí kurzu je rovněž vytvoření osobního e-portfolia v systému Mahara (ten je součáatí ELF). Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/PG44B57