UZIJB750 Autentické materiály a herní aktivity ve výuce italštiny

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Garajová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 G11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program semináře je věnován především konkrétnímu využití autentických materiálů při výuce italského jazyka a jazykovým hrám.
Výstupy z učení
Student si osvojí dovednost práce s autentickými materiály v konkrétní výuce italského jazyka.
Osnova
  • Práce v semináři se soustřeďuje na práci s konkrétními autentickými materiály. Jedná se o materiální nedidaktické prostředky, vytvořené rodilými mluvčími pro rodilé mluvčí, které mohou být vhodně využity ve výuce cizího jazyka, právě proto, že velmi dobře reflektují nejen současný jazyk, reálie a kulturu daného jazyka, ale rovněž mimojazykové skutečnosti země cizího jazyka. Studenti se v semináři naučí vybírat takové materiály, které mají potencionální pedagogickou a komunikativní hodnotu, analyzovat je a následně je úspěšně využívat v konkrétní praxi při výuce cizího jazyka. Pozornost v semináři je rovněž věnována využití nejrůznějších typů jazykových her, které, pokud jsou správně vybrány a zařazeny do vyučovací hodiny v souladu s cílem procvičované látky, představují velmi efektivní cvičení převážně komunikativního charakteru a lze jich s úspěchem využít v cizojazyčném vyučování.
Literatura
  • COMODI, Anna, Materiali autentici: selezione e uso nella didattica dell'italiano come lingua straniera, Guerra Edizioni
  • SILVA, Haydée. Le jeu en classe de langue. Edited by Dominique Abry. [Paris]: CLE International, 2008, 207 stran. ISBN 9782090353495. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • BALBONI, Paolo E. a Anthony MOLLICA. Dizionario di glottodidattica. Perugia: Guerra Edizioni, 1999, xix, 111. ISBN 8877153385. info
  • BALBONI, Paolo E. Grammagiochi : per giocare con la grammatica. Roma: Bonacci editore, 1999, 59 s. ISBN 8875733562. info
  • WEISS, Francois. Jeux et activités communicatives dans la classe de langue. Paris: Hachette, 1990, 127 s. ISBN 2-01-015788-5. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou semináře, kdy po krátkém teoretickém úvodu je práce věnována analýze vybraných autentických materiálů a jazykovým hrám. Formou zpracování analýzy konkrétního autentického materiálu a jeho prezentací pak studenti prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s nabytými praktickými dovednostmi. Účast v hodinách je povinná.
Metody hodnocení
Předpokladem ke získání zápočtu je aktivní participace na konkrétních aktivitách v semináři, prezentace vybraného autentického materiálu a herní aktivity během semestru a analýzy předloženého autentického materiálu u závěrečného pohovoru.
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je určen pro studenty NMgr. učitelství IJ pro střední školy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/UZIJB750