CJCC13 Česká gramatika se zaměřením na typologická specifika III

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející)
PhDr. Lea Vyskočilová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Muchová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet češtiny pro cizince – Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Předpoklady
CJCC02 Č.gram. se zam.na typ.spec. II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět CJCC02. Cílem vyučovaného předmětu je utvrzovat a prohlubovat znalosti učiva, které student získal v předmětu CJCC02, dále pak osvojení si výstižného vyjadřování (ústního i písemného), které se opírá o ucelené porozumění gramatickým a ortografickým jevům. Zautomatizování české gramatiky (C1 dle SERRJ) a její rozvinutí a prohloubení v mluveném i písemném projevu na úroveň C2 dle SERRJ. Kompletní procvičování české gramatiky s důrazem na soustavné opakování českého deklinačního systému a české konjugace, slovesných vazeb, vidových předpon; rozdílů mezi slovesy s různými předponami a na slovotvorbu (praktická cvičení).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- získané poznatky z české gramatiky uplatnit v praktické plnohodnotné komunikaci, a to ústní i písemné (úroveň C2 dle SERRJ);
- na základě přečteného či vyslechnutého textu (umělecké i neumělecké povahy) vytvořit resumé gramaticky, ortograficky i lexikálně správně;
- porozumět, používat a následně vysvětlit gramatické jevy, které byly v daném období upevňovány i nově probírány;
- chápat strukturální rozdíly mezi češtinou a svým mateřským jazykem;
- v daném textu vyhledat a následně opravit gramatické chyby; - argumentace při jejich řešení;
- dosáhne pohotovosti a jistoty při vyjadřování srovnatelné s rodilým mluvčím.
Nabytých znalostí využije v písemném i ústním projevu např. při psaní referátů, při přípravě prezentací v předmětech společného základu českého jazyka a literatury či při psaní diplomové práce.
Osnova
  • 1/ na základě přečteného či vyslechnutého textu umělecké i neumělecké povahy vytvoření gramaticky, lexikálně i ortograficky správného resumé, práce s následnými k textu se vážícími cvičeními;
  • 2/ ve cvičeních je důraz kladen na soustavné procvičování deklinačního systému a konjugace verb;
  • 3/ skladba – koordinace – determinace, spojovací prostředky; převádění přímé a nepřímé řeči; slovosled;
  • 4/ v rámci těchto hodin si student na základě přečtených textů obohacuje slovní zásobu;
  • 5/ slovesa – vidové předpony, rozdíly mezi slovesy s různými předponami; předponová slovesa s opačným významem; předponová slovesa z víceslovných vyjádření;
  • 6/ tvoření substantiv (vybrané typy) – přechylování, jména obyvatel a řečí, jména zdrobnělá, hromadná, činitelská a konatelská, dějová; rozdíly mezi podstatnými jmény stejného základu a z různých základů, univerbizace;
  • 7/ do každého semináře je zařazena i část kontrolní a to formou tzv. „opakovacích lekcí“, které student vypracovává písemně.
Literatura
  • Zdeněk Švamberk. Cvičebnice češtiny pro zahr. studenty - nebohem. 2. část. vyd. Praha 1992
  • Zdeněk Švamberk. Cvičebnice češtiny pro zahr. studenty - nebohem. 1. část. vyd. Praha 1992
  • Trnková, Alena: Cvičení z české mluvnice pro cizince. Vyd. 1. Praha, 1998. ISBN 80-85866-31-5
  • Čejka, Mirek - Karlík, Petr - Krčmová, Marie - Rusínová, Zdeňka. Cvičení z českého jazyka. 1. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-0006-6.
  • KARLÍK, Petr; Marek NEKULA; Jana PLESKALOVÁ; Jarmila BACHMANNOVÁ; Jan BALHAR; Aleš BIČAN; Lenka BIČANOVÁ; Jana BÍLKOVÁ; Petr BISKUP; Ondřej BLÁHA; Izabela BLASZCZYK; Václav BLAŽEK; Michaela BOHÁČOVÁ; Ondřej BOJAR; Tomáš BOŘIL; Máša BOŘKOVCOVÁ; Ivana BOZDĚCHOVÁ; Pavel CAHA; Václav CVRČEK; Radek ČECH; Marie ČECHOVÁ; František ČERMÁK; David S DANAHER; František DANEŠ; Jaroslav DAVID; Mojmír DOČEKAL; Jakub DOTLAČIL; Vít DOVALIL; Věra DVOŘÁK; Eva ECKERTOVÁ; Viktor ELŠÍK; Joseph Embley EMONDS; Adolf ERHART; Francois ESVAN; Dan FALTÝNEK; Masako FIDLER; Fidlerová Alena ANDRLOVÁ; Zbyněk FIŠER; Eva FLANDERKOVÁ; Mirjam FRIED; Markus GIGER; Miroslav GREPL; Jan HAJIČ; Eva HAJIČOVÁ; Ernst HANSACK; Björn HANSEN; Radoslav HARMAN; Milan HARVALÍK; Martin HAVLÍK; Eva HAVLOVÁ; Milada HIRSCHOVÁ; Zdeňka HLADKÁ; Jana HOFFMANNOVÁ; Jiří HOMOLÁČ; Milada HOMOLKOVÁ; Jan HRIC; Jaroslav HUBÁČEK; Jan CHLOUPEK; Leonid IOMDIN; Pavel IRCING; Laura A JANDA; Ilona JANYŠKOVÁ; Tomáš JELÍNEK; Milan JELÍNEK; Lucie JÍLKOVÁ; Filip JURČÍČEK; Michal JURKA; Petr KADERKA; ml Petr KARLÍK; Helena KARLÍKOVÁ; Stanislava KLOFEROVÁ; Martina KLOUDOVÁ; Miloslava KNAPPOVÁ; Robert KOLÁR; Ivana KOLÁŘOVÁ; Marie KOPŘIVOVÁ; Jan KOŘENSKÝ; Pavel KOSEK; Peter KOSTA; Michaela KOŠČOVÁ; Jiří KOTEN; Ondřej KOUPIL; Michal KOVÁŘ; Michala KRÁLÍKOVÁ; Marie KRAPPMANN; Jiří KRAUS; Marie KRČMOVÁ; Susan KRESIN; Michal KŘEN; Michal KŘÍSTEK; Pavel KUBANÍK; Miroslav KUBÁT; Tomáš KUBÍK; Vladislav KUBOŇ; Ivona KUČEROVÁ; Natalia LEVSHINA; Alena MACUROVÁ; Ján MAČUTEK; Jaroslaw Artur MALICKI; Petr MAREŠ; Olga MARTINCOVÁ; Jindřich MATOUŠEK; Medová Lucie TARALDSEN; Barbara MERTINS; Roland MEYER; Krzysztof Marek MIGDALSKI; Eva MINÁŘOVÁ; Kamila MRÁZKOVÁ; Iveta MRÁZOVÁ; Richard MÜLLER; Mira NÁBĚLKOVÁ; Olga NAVRÁTILOVÁ; Iva NEBESKÁ; Anna NEDOLUZHKO; Jiří NEKVAPIL; Zuzana NEVĚŘILOVÁ; Stefan Michael NEWERKLA; Mark NEWSON; Pavel NOVÁK; Renata NOVOTNÁ; Norbert Georg NÜBLER; Radek OCELÁK; Karel OLIVA; Ivo OSOLSOBĚ; Klára OSOLSOBĚ; Ludmila PACNEROVÁ; Karel PALA; Zdena PALKOVÁ; Jarmila PANEVOVÁ; Pavel PECINA; Jaroslav PEREGRIN; Anna Maria PERISSUTTI; Ondřej PEŠEK; Vladimír PETKEVIČ; Petr PLECHÁČ; Jan RADIMSKÝ; Paul Richard RASTALL; Alexandr ROSEN; Zdenka RUSÍNOVÁ; Římalová Lucie SAICOVÁ; Tamah SHERMAN; Tobias SCHEER; Boris SKALKA; Radek SKARNITZL; Marián SLOBODA; Olga STEHLÍKOVÁ; Hana STRACHOŇOVÁ; Jana STRAKOVÁ; Roman SUKAČ; Zbyněk SVITÁK; Aleš SVOBODA; Ondřej ŠEFČÍK; Radek ŠIMÍK; Milena ŠIPKOVÁ; Škrabalová Hana GRUET; Dušan ŠLOSAR; Rudolf ŠRÁMEK; Jan ŠTĚPÁN; František ŠTÍCHA; Michaela TABAKOVIČOVÁ; Knut Tarald TARALDSEN; Jiří TRÁVNÍČEK; Vladimír TRPKA; Jana Marie TUŠKOVÁ; Ludmila UHLÍŘOVÁ; Lenka ULIČNÁ; Oldřich ULIČNÝ; Jana VALDROVÁ; Irena VAŇKOVÁ; Ivo VASILJEV; Radoslav VEČERKA; Jarmil VEPŘEK; Ljuba VESELINOVA; Ludmila VESELOVSKÁ; Kateřina VESELOVSKÁ; Jan VOLÍN; Taťána VYKYPĚLOVÁ; Roland Anton WAGNER; James WILSON; Uliana YAZHINOVA; Daniel ZEMAN; Jiří ZEMAN; Šárka ZIKÁNOVÁ; Markéta ZIKOVÁ; Petr ZIMA; Ilse ZIMMERMANN; Zdeněk ŽABOKRTSKÝ; Stanislav ŽAŽA; Gabriel ALTMANN; Jan ANDRES a van der Johan AUWERA. Nový encyklopedický slovník češtiny. První vydání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 2150 s. ISBN 978-80-7422-480-5. info
  • Akademická příručka českého jazyka. Edited by Markéta Pravdová - Ivana Svobodová. Vydání 1., Praha 2014, dot. Praha: Academia, 2014, 533 stran. ISBN 9788020023278. info
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie; Miloš DOKULIL; Zdeněk HLAVSA; Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • ČEJKA, Mirek; Petr KARLÍK; Marie KRČMOVÁ a Zdeňka RUSÍNOVÁ. Cvičení z českého jazyka. 2. Brno: MU, 1991. ISBN 80-210-0009-0. info
  • KARLÍK, Petr a Aleš SVOBODA. Skladba češtiny pro cizince. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1982. info
  • POLDAUF, Ivan a Karel ŠPRUNK. Čeština jazyk cizí : mluvnice češtiny pro cizince. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 417 s. URL info
Výukové metody
Výuka vedena učitelem (teoretická příprava), domácí úkoly, doplňková cvičení (ústní i písemná), práce individuální, skupinová, prezentace ve výuce na základě samostudia, na základě přečteného textu vypracování resumé, korekční cvičení, "opakovací lekce" – písemné kontrolní testy.
Metody hodnocení
K udělení zápočtu je třeba úspěšně splnit požadavky závěrečného písemného testu a vypracování resumé na základě přečteného textu. Dále je nutné dodržet následující pravidla: 1/ Přítomnost na hodině zahrnuje plnění úkolů stanovených vyučujícím (domácí úkoly, prezentace na hodině apod.) Nesplnění těchto úkolů (nepřipravenost studenta) se hodnotí jako absence. 2/ Studentům není dovoleno střídat skupiny, leda ve výjimečných případech výslovně předem schválených vyučujícím.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2021, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024, podzim 2025.