FF:IM122 Estetické teorie multimédií I - Informace o předmětu
IM122 Estetické teorie multimédií a synestézie I
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 N21
- Předpoklady
- IM001 a IM015
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-HS)
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje úvod do problematiky multimédií v širším kontextu mediálních a uměleckých manifestů i jejich konkrétních aplikací. Ačkoliv se multimédia jeví jako problém krystalizující v oblasti digitálních médií v 80. letech 20. století, v širším „archeologickém“ pohledu lze jejich základní principy odhalovat a spatřovat v umělecko-teoretických přístupech kombinujících různé sféry umění již od 19. století.
- Osnova
- Multimédia – definiční přístupy. Synestezie. Řád - chaos - číslo. Richard Wagner a Umělecké dílo budoucnosti – forma versus obsah. Italský futurismus a estetika médií. Architektura jako multimediální forma. Nam June Paik – umění jako komunikace. John Cage – interpretace, komunikace, rezignace. Alea acta est: hudba jako hypertext. Estetika otevřeného uměleckého díla a její aplikace. Hudba ve filmu a v digitálních hrách. Nové možnosti artikulace multimediálního díla (S. Reich, B. Korotová). Audiovizuální instalace, skulptury a environmenty (I. Xenakis, B. Viola ad.).
- Literatura
- doporučená literatura
- Flašar, Martin. In memoriam K.H.S. In Opus musicum, č. 1, 2008, s. 5-7.
- FLAŠAR, Martin. E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier : Poeme électronique (1958). Hudobný život : [dvojtýždenník]. Bratislava: Obzor, 2009, roč. 2009, 1-2, s. 52-54. ISSN 1335-4140. info
- FLAŠAR, Martin. Edgard Varese - elektronická poezie pro děti. Opus musicum Hudební revue. Brno, 2007, roč. 39, č. 6, s. 34-36. ISSN 0862-8505. info
- Multimedia : from Wagner to virtual reality. Edited by Randall Packer - Ken Jordan - William Gibson. New York: W.W. Norton, 2002, xxxviii, 4. ISBN 0393049795. info
- GLEICK, James. Chaos [orig. Chaos]. Překlad Renata Kamenická. Vydání první. Brno: Ando Publishing, 1996, 349 s. ISBN 80-86047-04-0. info
- XENAKIS, Iannis. Formalized music :thought and mathematics in composition. Edited by Sharon Kanach. Rev. ed. Stuyvesant, N.Y.: Pendragon Press, 1992, xiv, 387 s. ISBN 0-945193-24-6. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava k orientaci v problematice multimediálního umění. Přednášky z historie a teorie mediálního umění 20. století, diskuze.
Požaduje se min. 50% docházka. - Metody hodnocení
- Esej na téma vybrané přednášky (max. 7 ns, včetně odkazů a závěrečné bibliografie).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/IM122