FF:ISKB42 Bibliopedagogika - Informace o předmětu
ISKB42 Bibliopedagogika
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Helena Hubatková Selucká (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 10. 10. 9:00–14:40 C31, So 31. 10. 9:00–14:40 C31, So 7. 11. 9:00–14:40 C31, So 28. 11. 9:00–14:40 C31, So 12. 12. 9:00–14:40 C31
- Předpoklady
- Výhodou je, pokud již student absovloval předměty Informační vzdělávání a Přehled české literatury.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět v kurikulu rámcově navazuje na vzdělávací obsah povinného předmětu Informační vzdělávání. Cílem kurzu je umožnit studentům, aby si vyzkoušeli dynamiku práce ve skupině a se skupinou, seznámili se podmínkami přípravy kulturních, edukačních, komunitních a PR programů pro různé cílové skupiny a prakticky si procesy vyzkoušeli. Konkrétní aplikační programy jsou koncipovány na základě spolupráce studentů studijního programu LIS a jiných studijních programů. Cílem spolupráce je využít znalosti a zkušenosti z obou oborů při přípravě aktivit pro vybrané cílové skupiny uživatelů (děti, dospělé, lidi se specifickými potřebami, např. seniory, maminky na mateřské, jazykové menšiny a další).
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
- rozumí dynamice skupiny a dovede ve skupině pracovat;
- chápe principy edukace v knihovnách k podpoře vzdělanosti a celoživotního učení;
- má schopnost analyzovat potřeby knihovny a uživatelů při přípravě programu pro různé cílové skupiny;
- rozumí principům aktivního učení;
- dokáže naplánovat a pilotně realizovat program pro konkrétní cílovou skupinu
- má schopnost reflexe a sebereflexe v kontextu předmětu - Osnova
- Osnova výuky:
- Osobnostní rozvoj;
- Poznání členů skupiny, výběr spolupracujících dvojic;
- Definování a výběr tématu, analýza tématu;
- Monitoring informačních zdrojů k tématu;
- Výběr cílové skupiny, různé úhly pohledu na téma a cílovou skupinu;
- Stanovení cíle programu s ohledem na všechny jeho aktéry;
- Seznámení s metodami aktivního učení;
- Samostatná skupinová příprava programu;
- Průběžná konzultace práce s vyučujícím;
- Realizace programu;
- Zhodnocení programu;
- Písemné zpracování a reflexe práce
- Literatura
- doporučená literatura
- Metodické publikace programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
- Výukové metody
- Prostorem výuky je experimentální pracoviště Knihovna Na Křižovatce. Předmět bude vyučován blokově, 4x během semestru.
Formou výuky jsou přednášky, semináře a aktivizační činnosti studentů ve skupinách a ve dvojicích. Finálně mezioborové dvojice studentů připraví program a v konkrétní instituci s vybranou cílovou skupinou program minimálně jedenkrát realizují. - Metody hodnocení
- Účast na výuce dle stanovených pravidel;
Samostatná skupinová příprava programů;
Dodržování stanovených termínů;
Realizace dvou programů;
Záverečné zhodnocení. Studenti kombinované formy studia mají shodné požadavky a ukončení předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/ISKB42