ISKB42 Bibliopedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Helena Hubatková Selucká (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 10. 10. 9:00–14:40 C31, So 31. 10. 9:00–14:40 C31, So 7. 11. 9:00–14:40 C31, So 28. 11. 9:00–14:40 C31, So 12. 12. 9:00–14:40 C31
Předpoklady
Výhodou je, pokud již student absovloval předměty Informační vzdělávání a Přehled české literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět v kurikulu rámcově navazuje na vzdělávací obsah povinného předmětu Informační vzdělávání. Cílem kurzu je umožnit studentům, aby si vyzkoušeli dynamiku práce ve skupině a se skupinou, seznámili se podmínkami přípravy kulturních, edukačních, komunitních a PR programů pro různé cílové skupiny a prakticky si procesy vyzkoušeli. Konkrétní aplikační programy jsou koncipovány na základě spolupráce studentů studijního programu LIS a jiných studijních programů. Cílem spolupráce je využít znalosti a zkušenosti z obou oborů při přípravě aktivit pro vybrané cílové skupiny uživatelů (děti, dospělé, lidi se specifickými potřebami, např. seniory, maminky na mateřské, jazykové menšiny a další).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- rozumí dynamice skupiny a dovede ve skupině pracovat;
- chápe principy edukace v knihovnách k podpoře vzdělanosti a celoživotního učení;
- má schopnost analyzovat potřeby knihovny a uživatelů při přípravě programu pro různé cílové skupiny;
- rozumí principům aktivního učení;
- dokáže naplánovat a pilotně realizovat program pro konkrétní cílovou skupinu
- má schopnost reflexe a sebereflexe v kontextu předmětu
Osnova
  • Osnova výuky:
  • Osobnostní rozvoj;
  • Poznání členů skupiny, výběr spolupracujících dvojic;
  • Definování a výběr tématu, analýza tématu;
  • Monitoring informačních zdrojů k tématu;
  • Výběr cílové skupiny, různé úhly pohledu na téma a cílovou skupinu;
  • Stanovení cíle programu s ohledem na všechny jeho aktéry;
  • Seznámení s metodami aktivního učení;
  • Samostatná skupinová příprava programu;
  • Průběžná konzultace práce s vyučujícím;
  • Realizace programu;
  • Zhodnocení programu;
  • Písemné zpracování a reflexe práce
Literatura
    doporučená literatura
  • Metodické publikace programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
Výukové metody
Prostorem výuky je experimentální pracoviště Knihovna Na Křižovatce. Předmět bude vyučován blokově, 4x během semestru.
Formou výuky jsou přednášky, semináře a aktivizační činnosti studentů ve skupinách a ve dvojicích. Finálně mezioborové dvojice studentů připraví program a v konkrétní instituci s vybranou cílovou skupinou program minimálně jedenkrát realizují.
Metody hodnocení
Účast na výuce dle stanovených pravidel;
Samostatná skupinová příprava programů;
Dodržování stanovených termínů;
Realizace dvou programů;
Záverečné zhodnocení. Studenti kombinované formy studia mají shodné požadavky a ukončení předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.