RLB535 Náboženská konverze: konceptulizace a výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB535/Kombi: Pá 30. 10. 8:00–9:40 K12 nerezervovat, Pá 27. 11. 8:00–9:40 K12 nerezervovat, Pá 8. 1. 8:00–9:40 K12 nerezervovat, J. Cigán
RLB535/Prez: Út 12:00–13:40 K21, J. Cigán
Předpoklady
( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na mapování výzkumu jednoho z klíčových témat studia náboženství – konverze. Hlavní pozornost bude věnována problematice teoretického uchopování náboženské konverze a možnostem jejího výzkumu.
Výstupy z učení
Studentky a studenti budou po úspěšném absolvování kurzu schopni:
• orientovat se v různých minulých i současných směrech výzkumu náboženské konverze
• kriticky zhodnotit možnosti a omezení konkrétních přístupů ke studiu konverze
• chápat problematiku a orientovat se ve vztahu konceptualizace konverze a možnostech jejího výzkumu
Osnova
  • 1. Uvedení do kurzu a problematiky studia náboženské konverze
  • 2. Náboženská konverze jako náboženská zkušenost
  • 3. Náboženská konverze jako „vymytí mozku“ a radikální zlom
  • 4. Náboženská konverze jako postupný posun
  • 5. Konvertita jako role
  • 6. Komplexní modely náboženské konverze
  • 7. Narativní přístupy k studiu náboženské konverze
  • 8. Náboženská konverze v neuro-kognitivní perspektivě
  • 9. Náboženská konverze jako změna světonázoru
  • 10. Náboženská konverze jako změna systému významů
  • 11. Náboženská konverze v perspektivě evolučního studia
  • 12. Antropologie náboženské konverze
  • 13. Náboženská konverze a autobiografická paměť
Literatura
    doporučená literatura
  • BUCKSER, Andrew and GLAZIER, Stephen D. (eds.), 2003. Anthropology of Religious Conversion. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers. ISBN 0-7425-1778-0.
  • BREMMER, Jan N., VAN BEKKUM, Wout J. and MOLENDIJK, Arie L. (eds.), 2006. Paradigms, Poetics, and Politics of Conversion. Leuven: Peeters Publishers. ISBN 90-429-1754-7.
  • PALOUTZIAN, Raymond, SWENSON, Erica L. and MCNAMARA, Patrick, 2006. Religious conversion, spiritual transformation, and the neurocognition of meaning making. In: Where God and science meet : how brain and evolutionary studies alter our understanding of r
  • GOOREN, Henri, 2007. Reassessing Conventional Approaches to Conversion: Toward a New Synthesis. Journal for the Scientific Study of Religion. 2007. Vol. 46, no. 3, p. 337–353.
  • STROMBERG, Peter G. Language and self-transformation : a study of the Christian conversion narrative. Cambridge: Cambridge University, 2008, xvi, 148. ISBN 9780521031363. info
  • Handbook of religious conversion. Edited by H. Newton Malony - Samuel Southard. Birmingham, Ala.: Religious Education Press, 1992, vi, 314. ISBN 0891350861. info
Výukové metody
Přednášky, četba, diskuse
Metody hodnocení
Kritéria pro úspěšné ukončení kurzu kolokviem jsou 1) úspěšné zvládnutí dvou testů a 2) přijetí seminární práce. Testy. Nultý termín prvního (midtermového) testu bude přibližně v půlce semestru a nultý termín druhého (závěrečného) testu bude na konci semestru. V případě neúspěchu v těchto termínech student či studentka nebudou hodnoceni. Další termíny psaní testů budou vypsány ve zkouškovém období. V případě neúspěchu ve zkouškovém období bude student či studentka hodnocen/a stupněm F. K úspěšnému absolvování testů je nutné získat minimálně 120 bodů z 200 v součtu za oba testy. Seminární práce. Seminární práci vypracuje student či studentka na základě povinné a doporučené četby ke kurzu. Jejím cílem je analyticky porovnat a zhodnotit tři vybrané odlišné přístupy ke studiu konverze vzhledem ke konceptualizačním strategiím autorů a metodám jejího výzkumu. Seminární práce bude obsahovat také vlastní závěr studenta či studentky vyplývající z analýzy. Rozsah seminární práce je 5 – 6 normostran.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/RLB535