FF:TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I - Informace o předmětu
TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Bc. Robert Milič (přednášející)
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- TCZJ04/01: Út 16:00–17:40 N43, R. Milič
TCZJ04/02: Út 18:00–19:40 N43, R. Milič - Předpoklady
- Doporučuje se současný zápis následujících předmětů: TCZJ02 Český znakový jazyk I, TCZJ03 Cvičení v českém znakovém jazyce I, TCZJ01 Jazyková cvičení I, TCZJ05 Konverzace I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Tlumočnictví českého znakového jazyka (program FF, B-TCZJ_) (3)
- Cíle předmětu
- Na rozdíl od mluveného jazyka, který se opírá o audio-orální modalitu, je znakový jazyk realizován vizuálně-motoricky (vnímá se zrakem a produkuje se rukama, hlavou a horní částí trupu). Vzhledem k tomuto aspektu povahy znakového jazyka je nutné u studentů procvičovat i neverbální komunikaci, vizuální komunikaci a pantomimu. Mezi neverbální prostředky se zařazují paralingvistické prostředky, které nemají slovní charakter a užívají se současně s manuálními složkami znaku. Paralingvistické prostředky v znakovém jazyce mají významné místo a nesou převážně gramatické významy (v kontrastu s významy lexikálními). Informace ve znakovém jazyce jsou přijímány a sdělovány vizuálně a u studentů je třeba dbát na zvýšení citlivosti k vizuální informaci a naučit je minimalizovat percepci akustických vjemů. Znakový jazyk, který je artikulován pohyby rukou, hlavou a horní částí trupu, je blízký pantomimě.
- Výstupy z učení
- Student má na jedné straně dobře rozvinutou pohyblivost celého těla, na druhé straně zvýšenou vizuální vnímavost a postřeh.
- Osnova
- Mimika – výrazy tváře; Okulistika – oční kontakt, pohledy; Kinezika – pohyby rukou, nohou a trupu; Gestika – výrazy, pohyby hlavou a rukou; Haptika – tělesný kontakt, dotyky; Posturika – postoj těla; Proxemika – vzdálenost, zaujímání prostorových pozic; Paralingvistika – intenzita verbálního projevu, pauzy a mlčení, tempo řeči, slovní důraz; Vizuální komunikace – komunikace prostřednictvím vizuálních prostředků; Pantomima;
- Literatura
- povinná literatura
- Doplňkový jazykový seminář I. Elf: E-learning na FF MU [online].
- doporučená literatura
- MOTEJZÍKOVÁ, Jitka. Simultánnost v českém znakovém jazyce. Praha, 2007. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Alena Macurová.
- STRNADOVÁ, Věra. Specifické neverbální projevy neslyšících lidí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988.
- JAMBOROVÁ, Eva – SMOLÍKOVÁ, Jana – KOSIECOVÁ, Michaela – MILIČ, Robert. Vizuální komunikace – praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
- PFAU, Roland – STEINBACH, Markus – WOLL, Bencie. Sign Language: An International Handbook. Mouton de Grutyer: Berlin, 2012.
- KOVAŘOVÁ, Dominika. Neverbální komunikace ve výuce francouzskému jazyku. Praha, 2008. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta.
- Výukové metody
- seminář vedený v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; cvičení, rozbor příkladů, diskuze; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem; samostatné výstupy v semináři
- Metody hodnocení
- docházka, aktivita, práce v hodině
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/TCZJ04