FF:CJJ42 Bilingvismus - Informace o předmětu
CJJ42 Bilingvismus – teorie a praxe
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 12:00–13:40 B2.34
- Předpoklady
- Zájem o téma
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář reaguje na dynamické změny ve společnosti, provázené mj. prudkým nárůstem různorodých vztahů mezi osobami pocházejících z odlišných jazykových prostředí. Cílem kurzu je nejen zprostředkovat studentům základní informace o bilingvismu a vícejazyčnosti, ale především je vést k uvědomění, jak vícejazyčnost může ovlivnit nejrůznější dimenze každodenního života. Zvláštní zřetel bude kladen na rozbor příkladů bilingvismu a vícejazyčnosti v konkrétních jazykových kombinacích – jak se konkrétní jazyky, které člověk ovládá, ovlivňují navzájem (vývoj řeči) a jak ovlivňují vývoj člověka (vývoj psycho-sociální). Seminář je vhodný zejména pro studenty různých lingvistických a pedagogických oborů a pro studenty-cizince s velmi dobrou znalostí českého jazyka.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu student: -získá orientaci v základních pojmech a teoriích bilingvismu a vícejazyčnosti; -bude vědět, jak bilingvismus vzniká – a jak vzniknout nemůže, i kdybychom chtěli; -bude vědět, jak se mohou vyvíjet a vzájemně ovlivňovat různé jazyky (na příkladě konkrétních jazykových kombinací); -bude lépe vnímat potíže, jaké má osoba s odlišným mateřským jazykem v cizím jazykovém prostředí; -bude schopen lépe přizpůsobit svou výuku žákům a studentům z jiného jazykového prostředí a podpořit tak jejich řečový vývoj.
- Osnova
- Základní pojmy a definice; nabývání řeči vs. její zapomínání; bilingvní a plurilingvní rodiny; vybrané neurologické, psychologické a sociologické aspekty bilingvismu – centra řeči, vliv na inteligenci, učení (se) jiným jazykům, nástup neurodegenerativních nemocí; přístup monolingvní společnosti k bilingvním mluvčím aj; vzájemný vliv vícera jazyků z lingvistického a psychosociálního hlediska v krátkodobém a dlouhodobém horizontu – případové studie čeština vs. jiné jazyky (vyučující, studenti, hosté); bilingvismus a školní úspěšnost – situace v českých školách, aktuální zahraniční trendy.
- Literatura
- CUMMINS, Jim. Language, power, and pedagogy : bilingual children in the crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000, viii, 309. ISBN 1853594733. info
- Language and literacy in bilingual children. Edited by D. Kimbrough Oller - Rebecca E. Eilers. Buffalo: Multilingual Matters, 2002, vii, 310 p. ISBN 1853595705. info
- PACHOLÍK, V., LIPNICKÁ, M., MACHŮ, E., LEIX, A. & NEDĚLOVÁ, M. Děti z jazykově odlišného prostředí: specifika edukace v českých mateřských školách z pohledu teorie a praxe. In Specifika edukace dětí se speciálními... Zlín, UTB, 2015.
- LEIX, Alicja, WIEGEROVÁ, Adriana. Język angielski w przedszkolach: dylematy psychologiczne i pedagogiczne. In Studia Pedagogiczne. Problemy spoleczne, edukacyjne i artystyczne, 2014, vol. 24, no. 24, pp. 345-355.
- The Oxford handbook of language attrition. Edited by Monika S. Schmid - Barbara Köpke - Mirela Cherciov - Tuğba Karayayla. First edition. Oxford: Oxford University Press, 2019, xxviii, 62. ISBN 9780198793595. info
- YANG, Charles D. The price of linguistic productivity : how children learn to break the rules of language. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2016, xii, 261. ISBN 9780262035323. info
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011, 125 stran. ISBN 9788073576783. info
- HARDING-ESCH, E. a P. RILEY. Bilingual family. Praha: Portál., 2008. info
- BARRON-HAUWAERT, S. Language Strategies for Bilingual Families. Great Britain: Cromwell Press Ltd., 2004. info
- International handbook of bilingualism and bilingual education. Edited by Christina Bratt Paulston. New York: Greenwood Press, 1988, xi, 603. ISBN 0313244847. info
- FUCHSOVÁ, Dana. Bilingvismus a výuka cizích jazyků. Edited by Vladimír Jůva. 1983, 78 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, studium odborné literatury, diskuze, prezentace studentů, prezentace pozvaných hostů.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu je požadována řádná docházka, aktivní zapojení do diskuze a plnění úkolů upřesněných na začátku semestru. Předmět je ukončen písemným kolokviem ověřujícím orientaci v základních lingvistických a psychologicko-pedagogických aspektech bilingvismu a vícejazyčnosti, probíraných v rámci semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/CJJ42