NJII_23A Literární témata a motivy - výběrová přednáška

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Budňák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 D31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška sleduje několik cílů:
- představit studentům problémově orientované germanistické myšlení. Přednášky v tomto cyklu nenabízejí sterilní přehledy epoch nebo textů, ale v podstatě "konferenčním" způsobem a argumentativní formou, byť s přihlédnutím ke studentskému publiku, prezentují otevřené výzkumné otázky.
- nechat studenty zakusit různé metodické přístupy k literární vědě i různé interpretační a přednáškové styly. Tento přednáškový cyklus (Ringvorlesung) má každý semestr jiné téma, je ale vždy minimálně z poloviny osazen hostujícími docenty.
- seznámit studenty s výraznými, nad úrovní jednotlivých literárněhistorických epoch stojícími vědeckými tématy, látkami, motivy nebo otázkami (např. sebevražda v literatuře, problémy dělnické/sociálněkritické literatury atd.)
Výstupy z učení
Po absolvování přednáškového cyklu NJII_23 by studenti měli být schopni:
- nahlížet na literární dějiny jako na členitý, problematický, fascinující terén daný nikoli sterilním a zdánlivě samozřejmým sledem epoch, jmen a dat, nýbrž nabitý (aktuálními) významy, otázkami a snad i odpověďmi,
- nahlížet na literární vědu jako na mnohovrtevnatý nástroj k orientaci v těchto významech, otázkách a odpovědích.
Osnova
  • Přednáška NJII_23: Témata a motivy má každý semestr, kdy se realizuje, jiný obsah. Seznam termínů, přednášejících a témat bude zveřejněn před začátkem daného semestru. Minimálně polovina přednášejících se rekrutuje z germanistů-specialistů na dané téma toho kterého semestru.
  • - podzim 2017: literatura a sebevražda,
  • - podzim 2018: levicová, dělnická, sociálněkritická literatury (moderny),
  • - podzim 2019: 1945 als Zäsur.
  • - podzim 2020: Dvojjazyčná literární pole. Existuje v jednom regionu jedna literatura více jazyků? Témata přednášky budou reflektovat aktuální germanistické diskuse (v české, rakouské i německé literární vědě). PODZIM 2020: Vícejazyčná literární pole 14. 10. Jan Budňák (Brno) 21. 10. Zuzana Urválková (Brno) 28. 10. Steffen Höhne (Weimar) 4. 11. Johann Lughofer (Ljubljana) 11. 11. Zdeněk Mareček (Brno) 18. 11. Josef Šebek (Praha) 25. 11. Libor Marek (Zlín) 2. 12. Clemens Peck (Salzburg) 9. 12. Jozef Tancer (Bratislava) 16. 12. 6. 1. 13. 1. C. Luckscheiter (Berlin) Zatím bez termínu: Václav Petrbok (Praha), Lukáš Pěchula (Ostrava), Rolf Parr (Duisburg) podzim 21: V rámci předmětu NJII_23A se koná mezinárodní přednášková řada. Na rok 2021 jsme zvolili téma: Konservative und Völkische 1890-1945. Jde o přednášky zaměřené na podoby nacionalismu, národovectví, nacionálního konzervatismu v německém a rakouském myšlení a v literatuře od konce 19. století cca. do roku 1945. Přednášet budou domácí i zahraniční germanisté, historici a historici idejí. Koná se vždy ve středu, v 18 hodin, v učebně D21. Přednášky domácích vyučujících se budou konat prezenčně, zahraniční přednášející budou přes zoom vysílat do učebny D21. K přednáškám bude možno se připojit rovněž plně online. Join Zoom Meeting https://cesnet.zoom.us/j/96834377590 Meeting ID: 968 3437 7590 Programm 22. 9. Interne organisatorische Sitzung mit Studierenden plus Stichprobe einiger konserv. Texte (A. Urválek) 29. 9. Grundlegendes zum völkischen Denken...(U. Puschner, Berlin) 6. 10. Geostrategische Ziele und kulturpolitische Konstruktionen. Mitteleuropa im deutschen Denken (J. Flemming, Hamburg). 13. 10. Konservative Revolution, Politik der Sprache in der Kons. Rev. (M. Horňáček, Olomouc) 20. 10. „Völkisch“ nach (R.)Jahn…. (M. Klement, Praha) 27. 10. „Im Schatten gigantischer Bedrohungen“. Rasse und Nation, Geschichte und Geographie in Kasimir Edschmids Europa-Konzepten (B. Walcher, Heidelberg) 3. 11. Prager Frühling 1911 oder: Die Grenze lockte zur Überschreitung (J.H. Ulbricht, Jena) 10. 11. Folklore, Nationalsymbole und konservatives Gedankengut (E. Tökei, Budapest) 17. 11. Houston Stewart Chamberlain und die europäische Dimension völkischen Denkens 1890 bis 1918 (S. Fritz, Hamburg) 24. 11. Ferne Räume als Möglichkeit des Bewahrens. Konservative Lebensmodelle im österreichischen Zukunftsroman (J. Krappmann, Olomouc) 1. 12. ‚Konservative Revolution‘ transnational. Der Kulturbund und die Europäische Revue (T. Heise, Heidelberg) 8. 12. F. G. Jünger (T. Ballhausen, Wien) 15. 12. H. Ullmann (Z. Mareček, Brno)
Literatura
  • BECHER, Peter; HÖHNE, Steffen; KRAPPMANN, Jörg; WEINBERG, Manfred: Handbuch der deutschen Literatur Prags und der Böhmischen Länder. Stuttgart: Metzler 2017.
Výukové metody
přednáška, bude probíhat online (zoom) a prezenčně
Metody hodnocení
účast, protokoly, esej
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Zápočet získáte BUĎ za odevzdání jedné argumentativní eseje NEBO za odevzdání protokolů ze tří přednášek, které se v rámci kurzu konaly. Termín odevzdání: 31. leden 2020 Texty prosím nahrávejte jako wordové soubory do Odevzdávárny kurzu v ISu. V názvu souboru prosím uveďte své jméno a jméno/jména vyučujícího/vyučujících, z jejichž přednášek Vaše esej, resp. Váš protokol vycházejí. Krátká specifikace požadovaných textových výstupů: 1. Argumentativní esej Délka: minimálně 3 strany, Times New Roman, písmo 12, řádkování 1,5 Parametry: a. Každá argumentativní esej musí mít především TEZI, tj. to hlavní, do chcete o svém předmětu (např. románu, lépe jeho vybraném aspektu) dokázat. b. Teze by měla stát hned v úvodním odstavci eseje, nebo by mělo být aspoň jasně naznačeno, kterým směrem se argumentace bude ubírat. Celý text eseje je pak v podstatě zdůvodněním toho, proč si myslíte, že Vaše teze je správná. c. Teze není otázka, ale spíše návrh odpovědi. Příklad: NE „Budu se věnovat tomu, jak je vystavěn příběh Hvězdných válek“, ale LÉPE „Ukážu, že Hvězdné války strukturně odpovídají žánru pohádky“. d. Teze musí být odůvodnitelná z analyzovaného textu samotného. Příklad: NE „Ukážu, že Darth Vader je vlastně Stalin“, ale „Ukážu, že zlo je v Hvězdných válkách vždy příbuzné s dobrem“. e. Váš hlavní důkazový materiál jsou texty – primární (román, povídka atd.) i sekundární (odborná literatura). Všechny převzaté části textů je třeba signalizovat (doslovné přejímky uvozovkami a udáním místa původu převzatého textu, parafráze bez uvozovek, ale s udáním místa původu myšlenky, kterou parafrázujete). f. Jednoduché pravidlo ke struktuře eseje: Co argument pro správnost teze, to odstavec. Na začátku je samozřejmě potřeba dát čtenáři všechno, co potřebuje, aby argumentaci porozuměl (např. krátký popis vztahů mezi postavami). g. Co esej není: a. Není převyprávění obsahu knihy. (Test: Pokud odstavce eseje začínají slovy jako „nejprve“, „dále“, „pak“ nebo „na konec“, pak neargumentujete, ale vyprávíte). b. Není recenze. V eseji nehodnotíte, jak je ta která zápletka přesvědčivá nebo aktuální, ani neposuzujete, jak strhující nebo nudné jsou něčí formulace, nebo jak morální nebo nemorální je nějaká postava. c. Není volnou úvahou na téma knihy. V eseji nejde o to, co si její autor myslí o mezilidských vztazích nebo umělcích. Jde v ní o to, co v daném dramatu o mezilidských vztazích říká Ibsen (např. že nejsou možné) nebo co v dané povídce říká o umělcích Thomas Mann (např. že mají zkažené zuby). 2. Protokol z přednášky Délka: zhruba 1 strana, Times New Roman, písmo 12, řádkování 1,5 Parametry: a. V úvodu by mělo být řečeno, kdo o čem mluví, a nejlépe taky to, co tím sleduje, tj. v jakém světle chce svůj předmět ukázat. Chce ho jen popsat? Chce ho rehabilitovat? Polemizuje s někým? Zkrátka: do prvního odstavce protokolu by mělo jít „gro“ přednášky. b. Text protokolu by měl být textově co nejprovázanější. Je třeba signalizovat hlavní myšlenky, které zazní, je třeba signalizovat příklady, které tyto myšlenky podporují, je třeba signalizovat strukturu, kterou přednášející přednášce dává. Výrazy jako „z toho vyplývá“, „jako příklad XY uvádí“, „naproti tomu stojí fakt, že“ nebo „XY především zdůrazňuje, že“ jsou nutné, aby vznikl logický text protokolu. c. Protokol: a. není v bodech, ale v celých větách, b. neříká, že témata v přednášce nějak šla za sebou, ale snaží se zachytit jejich vzájemný vztah, c. vždycky uvádí, kdo je původcem úvahy, kterou právě shrnuje: je to přednášející? Je to autorka, o které zrovna mluví? Je to postava v jejím textu? atd. Protokol nepopisuje, jak věci (obecně) jsou, ale popisuje a třídí to, co zaznělo v přednášce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.