FF:PB22PA9 Praxe v porad. zařízeních - Informace o předmětu
PB22PA9 Praxe v poradenských zařízeních
Filozofická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- Praxe v celkovém rozsahu 30 hodin. 8 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé úterý 16:00–17:40 B2.23
- Předpoklady
- PB12JA14 Základy poradenství
Předpokladem praxe v poradenských zařízení je absolvování kurzu Základy poradenství. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Praxi je možné zapisovat po nebo souběžně s kurzem Profesní poradenství. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s charakterem práce poradenských zařízeních, s konkrétní povahou poskytovaných služeb a fungováním pracovníků v rámci vybraného poradenského zařízení. Praxe je zaměřena na etická specifika poradenské práce při zvládání širokého spektra situací, v nichž se cílová populace poradenských pracovníků nachází. Je směrována do organizací, které realizují některou ze specifických forem poradenství - např. výchovné, školní, kariérové či profesní poradenství. V průběhu kurzu účastníci nejprve nastudují odbornou literaturu k témtu. Na závěr praxe vypracují individuální zprávu a v seminárních skupinách připraví Power Pointovou prezentaci pro ostatní účastníky kurzu. Své poznatky z praxe pak diskutují s ostatními studenty a vyučujícím. Komplexní podporu pro absolvování kurzu naleznou v e-learningové aplikaci ELF.
- Osnova
- Úvodní organizační pokyny pro studenty. Výběr instituce, první kontakt s poradenským zařízením a vyřízení administrativních záležitostí (smlouvy o praxi). Účast na přednášce s tematikou poradenství, etika práce v poradebských zařízeních. Vlastní praxe ve vybraném zařízení (30 hodin) a plnění úkolů specifikovaných v e-learningovém prostředí Elf. Student věnuje 20 hodin přímé práci ve vybrané instituci, 10 hodin věnuje přípravě a závěrečné zprávě. Po praxi následuje reflexe s prezentací úkolů a skupinovou diskusí na závěrečném semináři.
- Literatura
- Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Historie a současnost kariérového poradenství na základních a středních školách České republiky. In Obecné otázky výchovy ke zdraví. první, 2009. Brno: Masaryk university with colaboration by MSD, 2008, 20 s. ISBN 978-80-210-5070-9. info
- VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
- Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Edited by Jana Zapletalová - Hana Vaňková. Vyd. 1. Praha: IPPP, 2006, 276 s. ISBN 8086856216. info
- NOVÁK, Tomáš a Hana DRINOCKÁ. Partnerské a rodinné poradenství : práce s klienty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 198 s. ISBN 8024715260. URL info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a Josef DUPLINSKÝ. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 207 s. ISBN 807290101X. info
- SCHERREROVÁ, Dagmar. Evaluace kariérového poradenství pro vysokoškoláky jako analýza hodnocení efektivity poradenského procesu. In : Ekonomická teória a prax - dnes a zajtra. Sborník z konference. Bánská Bystrica: EF UMB, 2002, s. 52-57. ISBN 80-8055-593-1. info
- Kvalita sociálních služeb v poradenství :metodika hodnocení. Edited by Vladimír Sklenář. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2002, 92 s. ISBN 80-86552-43-8. info
- HLOUŠKOVÁ, Lenka. Poradenství jako most mezi vědními obory pomáhajících profesí. (poznámky k rozvoji oboru "Sociální pedagogika a poradenství" na Ústavu pedagogických věd FF MU v Brně). In Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, s. 39-42. ISBN 80-7041-113-9. info
- NEČASOVÁ, Mirka. Úvod do filozofie a etiky v sociální práci. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU, Brno-Kraví Hora, 2001, 98 s. ISBN 80-210-2673-1. info
- MALÁ, Michaela. Hodnocení přínosů projektu občanského poradenství. Edited by Tomáš Sirovátka. Brno: [s.n.], 2000, 104 s. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
- LÁLOVÁ, Markéta. Občanské poradenství. Edited by Pavel Navrátil. Brno: [s.n.], 1999, 116 s. info
- KLÍMOVÁ, Marta. Aktuální otázky výchovného poradenství. Praha: Ústav školských informací při MŠ ČSR, 1988, 73 s. info
- Výukové metody
- praxe, reflexe praxe
- Metody hodnocení
- Bloková výuka, zápočet Ukončení kurzu Výstupem z praxe je písemně zpracovaný úkol. Zápočet je udělen na základě zpracovaného úkolu a diskuse v rámci skupiny. Veškerou podporu (studijní materiály, konkrétní zadání úkolu, termíny přednášek a skupinových setkání apod.) naleznou studenti v aplikaci ELF.
- Informace učitele
- Podrobná specifikace podmínek ukončení kurzu, literatura a doplňujicí údaje ke kurzu jsou zveřejněny v e-learningové podpoře praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/PB22PA9