CORE053 Kurz práce s informacemi

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dominika Šolcová (cvičící)
Mgr. Michaela Velebová (cvičící)
Mgr. David Kudrna (cvičící)
Mgr. Barbora Fukárková (pomocník)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–15:50 Virtuální místnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 37/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120
Cíle předmětu
Kurz má za cíl rozvoj informační gramotnosti studentů Masarykovy univerzity tak, aby byli schopni získané znalosti, dovednosti a postoje přenášet do své vlastní studijní praxe. Reaguje na vysokou míru studijní neúspěšnosti, která má mnoho faktorů, ale jedním z nich může být nedostatečně rozvinutá informační gramotnost.
Kurz vychází z modelu MIL (mediální a informační gramotnosti) od UNESCO, která popisuje pět oblastí, které člověk v informační společnosti musí mít rozvinuté, pokud máme uvažovat o jeho informační gramotnosti.
Naším cílem je jednotlivé oblasti adaptovat tak, aby jednotliví frekventanti byli nejen úspěšnými studenty, ale aby si dokázali tyto dovednosti přenášet do dalších oblastí lidského života – aby dokázali vyhledávat, hodnotit a organizovat informace a sami se na jejich tvorbě etickým způsobem podílet.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

Samostatně vyhledávat v odborných zdrojích a databázích
Tvořit přehledovou studii a teoretickou bází k vlastnímu výzkumu
Hodnotit kvalitu nalezených informací
Správně citovat
Organizovat zdroje informací a citační záznamy
Pomocí získaných informací se učit a vytvářet nové informační artefakty
Osnova
  • rozpoznání informačních potřeb;
  • vyhledávání a vyhodnocení kvality informací;
  • ukládání a ukládání a organizace informací;
  • efektivní a etické využívání informací;
  • používat informace k vytváření a sdělování nových znalostí
Literatura
    doporučená literatura
  • Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010).
  • Mackey, T. P., & Jacobson, T. E. (2011). Reframing information literacy as a metaliteracy. College & research libraries, 72(1), 62-78.
  • ČERNÝ, Michal, Pavla KOVÁŘOVÁ, Hana TULINSKÁ a Kristýna KALMÁROVÁ. Kurz práce s informacemi. 1. vyd. Brno: Flow, 2016, 281 s. ISBN 978-80-88123-13-2. info
    neurčeno
  • Webber, S., & Johnston, B. (2000). Conceptions of information literacy: new perspectives and implications. Journal of information science, 26(6), 381-397.
  • Tewell, E. (2015). A decade of critical information literacy: A review of the literature. Communications in information literacy, 9(1), 2.
  • Černý, M. Searching for a Definition of Information Literacy as a Socially Cohesive Component of Community: A Complementarity of Experts and Student Approach. Social Sciences. 2022, 11(6): 235. https://doi.org/10.3390/socsci11060235
  • Rader, H. B. (2002). Information literacy 1973—2002: A Selected Literature Review.
  • Bruce, C. (1997). The seven faces of information literacy.
  • Lau, J. (2013). Conceptual relationship of information literacy and media literacy. Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy in Knowledge Societies, 76.
  • ČERNÝ, Michal. Discursive formed topics in information literacy : literature review and high school students‘ perspectives. Problems of Education in the 21st century. 2021, roč. 79, č. 4, s. 516-543. ISSN 1822-7864. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.33225/pec/21.79.516. URL info
  • ČERNÝ, Michal, Kateřina HOŠKOVÁ, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Gabriela ŠIMKOVÁ, Iva ZADRAŽILOVÁ a Jan ZIKUŠKA. Kurz práce s informacemi. Brno, 2012, 147 s. URL info
Výukové metody
Kurz je primárně online, je doplněný o semináře s možností diskusí a procvičení a o možnost využívat oborově zaměřené semináře v mateřských knihovnách jednotlivých fakult.
Studenti vytvoří pět úkolů (za každou oblast), které si vzájemně ohodnotí, ale také o nich budou moci společně diskutovat. Na závěr je připravený test, v rámci nějž si ověří, že si z kurzu odnáší nejen praktické dovednosti (úkoly), ale i patřičné teoretické základy, které směřují k informační gramotnosti a informační vědě jako takové.
Metody hodnocení
Očekává se splnění úkolů (5x během semestru), poskytování zpětné vazby a složení testu. Doporučená je také práce a vzdělávání se v domovské fakultní knihovně jednotlivých studentů a reflexe této činnosti.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.