FF:ISKB63 Informatické myšlení - Informace o předmětu
ISKB63 Informatické myšlení
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Bc. Radek Dobrovolný (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 G02, kromě Čt 15. 9. ; a Čt 22. 9. 10:00–11:40 G02
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
Zájem o informatiku. Doporučený je vlastní počítač. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s různými nástroji pro rozvoj informatického a algoritmického myšlení. Kurz tak pomáhá získat přehled v nástrojích (hrách, aplikacích) a osvojit si schopnosti jejich adekvátního využití. To znamená: schopnost sestavit náplň kurzu pro rozvoj informatické gramotnosti v knihovně / domu dětí / zájmovém kroužku apod; schopnost najít vhodný nástroj pro rozvoj algoritmického myšlení pro danou cílovou skupinu; posouzení náročnosti; pochopení významu kreativního programování. V neposlední řadě je také cílem aktivně rozvíjet svou vlastní informatickou gramotost.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- chápat pojem informatická gramotnost v širším kontextu,
- mít přehled o nástrojích výuky informatiky,
- znát pojem kreativní programování a umět programovat drobné aplikace v různých prostředích,
- umět dále rozvíjet svoji inf. gramotnost,
- schopen inf. myšlení aplikovat na reálné problémy,
- znát výukové metody: párové programování, live programování, dekompozice a algortimizace problému apod.
- samostatně vytvořit krátký kurz zaměřený na tuto oblast a vhodně vybrat nástroje podle cílové skupiny. - Osnova
- Úvodní seminář, seznámení s náplní předmětu.
- Historie výuky programování, grafické programovací jazyky, Karel.
- Programování pomoci bloků, Hour of Code.
- Scratch, animace příběhu, jednoduché hry.
- Želví grafika, jazyk Logo, fraktály.
- Jak probíhají výpočty, simulace procesoru na papíře.
- Principy kreativního programování, knihovna p5.
- Webové multimediální aplikace.
- Výukový hardware, Ozobot, microbit, LEGO.
- On-line kurzy, MOOC, komunita.
- Algoritmické myšlení a řešení problémů.
- Příprava kurzu informatické gramotnosti.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou semináře, společné diskuze.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu student musí:
– aktivně se účastnit seminářů (nejvýše 1 absence),
– vypracovat úkoly (na každém semináři je zadán úkol, na cca 2 hodiny samostatné práce),
– navrhnout a zrealizovat krátký kurz informatické gramotnosti (práce v malých týmech).
Závěrečné kolokvium probíhá formou rozhovoru, kde se reflektuje práce v průběhu semestru a závěrečný kurz. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/ISKB63