FF:FAVBKa110 Filmovědný výzkum - Informace o předmětu
FAVBKa110 Paradigmata filmovědného výzkumu
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 23. 9. 14:00–17:40 C34, So 7. 10. 16:00–17:40 C34, So 4. 11. 14:00–15:40 C34, So 9. 12. 14:00–15:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-FAV_)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Seminář se soustřeďuje na systematickou přípravu studentů ke kladení a zodpovídání výzkumných otázek, a to jak všeobecně při navrhování badatelského projektu, tak v rámci určitých paradigmat filmovědného výzkumu.
Pro tyto účely budou posluchači vybaveni příslušnými metodologickými nástroji, jejich užitečnost si otestují v bezprostřední realizaci „cvičného“ výzkumu.
Cíle předmětu představuje: zajištění diferenciace a specializace výuky, nácvik formulování a realizace výzkumných projektů, zkvalitnění a rozšíření kompetencí studentů, příprava na realizaci stylisticky, heuristicky a analyticky kvalitní absolventské práce. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- zhodnotit metodologickou náročnost a specifičnost výzkumných témat z různých oblastí dějin kinematografie,
- orientovat se v základní teoretické a metodologické literatuře k prezentovaným výzkumným oblastem,
- připravit výzkumný projekt z oblasti kulturních, estetických a hospodářských dějin kinematografie. - Osnova
- Studenti budou během semestru vždy na ploše tří výukových bloků seznámeni s širším portfoliem výzkumných přístupů: kulturní dějiny kinematografie, hospodářské dějiny kinematografie, dějiny filmového stylu a dějiny recepce.
- Tyto oblasti výzkumu budou postupně představeny pedagogy (Radomír D. Kokeš, Pavel Skopal, Michal Večeřa), kteří se zaměřují na hospodářské, kulturní a estetické dějiny. Výuka bude přitom probíhat v rámci jednotlivých výzkumných přístupů trojfázově: (a) metodická příprava, (b) realizace "cvičného" výzkumu podle zadaných parametrů odpovídajících vzorovému, tj. již publikovanému výzkumu, (c) komparace výsledků "cvičného" výzkumu se vzorovým výzkumem.
- Zvýší se tak u studentů schopnost formulování a efektivizace práce při řešení výzkumného problému, rozšíří se jejich metodologické kompetence a napomůže se standardizaci úrovně akademického psaní při formulování záměrů a výstupů výzkumu.
- Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře.
- Literatura
- doporučená literatura
- ALLEN, Robert C. a Douglas GOMERY. Film History: Theory and Practice. McGraw - Hill, 1985. info
- Explorations in New Cinema History. Edited by Richard Maltby, Daniel Biltereyst, Philippe Meers. Oxford: Wiley Blackwell, 2011.
- STAIGER, Janet: Media Reception Studies. New York: NY University Press, 2005
- BURKE, Peter. Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- Understanding media economics. Edited by Gillian Doyle. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2002, vii, 184 p. ISBN 076196875X. info
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Edited by Felix Vodička - Květoslav Chvatík. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1966, 371 s. URL info
- neurčeno
- další literatura bude zadána v průběhu kursu
- Výukové metody
- 1) Přednáška: teoretická příprava ve formě metodologické propedeutiky
2) Domácí studium předepsané literatury
3) Seminář: diskuze nad předepsanou literaturou, zadání cvičného projektového výzkumu, realizovaného pomocí poskytnutých metodologických nástrojů a v souladu s předepsanými parametry
4) Domácí vypracování a odevzdání zadaného projektového úkolu
5) Seminář: komparace výsledků cvičného výzkumného projektu se zpětně poskytnutnou podobou vzorového výzkumu
Seminární práce bude probíhat v rámci počtově omezených seminárních skupin, což posiluje didaktický efekt, protože vyučujícímu se umožňuje soustřeďovat na konkrétní problémy, s nimiž se jednotliví studenti potýkali. Kontaktní přednášky budou věnovány úvodu do problematiky a vybraným tématům, která nemají oporu v povinné a doporučené literatuře. - Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení se bude odvíjet od celkového součtu bodů udělovaných vyučujícími jednotlivých okruhů, a to na základě různorodých parametrů:
(a) práce se zadanou literaturou,
(b) schopnost kritického uvažování nad probíranou látkou v hodině,
(c) zpracování cvičného projektového výzkumu,
(d) schopnost kritického zhodnocení vlastní práce v komparaci se vzorovým výzkumem. - Informace učitele
- Výuka kursu bude podporována pomocí ELF.
Course will be supported by ELF. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/FAVBKa110