FF:MUMKO_008 Inkluzivní muzejní pedagogika - Informace o předmětu
MUMKO_008 Inkluzivní muzejní pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednáška). 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová - Rozvrh
- St 11. 10. 14:00–17:40 M22, St 1. 11. 14:00–17:40 M22, St 29. 11. 14:00–17:40 M22, St 20. 12. 14:00–17:40 M22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Muzeologie (program FF, N-HI)
- Muzeologie (program FF, N-MU_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámení studentů s problematikou fyzické a smyslové dostupnosti muzeí, problematikou sociální inkluze v muzejnictví a pojetí muzea jako participativního a společensky přínosného. Výuka probíhá prostřednictvím přednášek a exkurzí do muzeí a dalších institucí, které se věnují lidem se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Absolvováním kurzu by měli studenti kurzu poznat a porozumět jednotlivým skupinám speciálního publika a získat poznatky o tom, jak jim prostředí muzejních a kulturních institucí otevírat a jakým způsobem s jednotlivými skupinami efektivně pracovat v muzejní edukaci.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit koncept participativního muzea a principy fyzické a smyslové dostupnosti muzea;
- porozumět specifikům inkluzivního přístupu muzeí k jednotlivým skupinám návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami. - Osnova
- 1. Úvod – fyzická a smyslové dostupnost muzeí, muzea a sociální inkluze, participativní muzeum, společensky přínosné muzeum. 2. Muzea a návštěvníci nevidomí a se zrakovým znevýhodněním. 3. Muzea a návštěvníci s vadami sluchu a Neslyšící. 4. Muzea a návštěvníci s omezením mobility a tělesným znevýhodněním. 5. Muzea a návštěvníci s mentálním postižením, omezením intelektu nebo psychickým onemocněním. 6. Muzea a návštěvníci s poruchami chování. 7. Muzea a návštěvníci s řečovými a komunikačními obtížemi.
- Literatura
- povinná literatura
- Muzejní edukátor: Studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum – Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2020.
- Muzea pro všechny: Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM, 2003. 65 s. ISBN 80-86611-03-5.
- MERTOVÁ, Soňa. Návštěvníci s mentálním postižením v muzeu – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7028-451-3.
- JANČO, Milan. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, 2013, roč. 51, č. 2, s. 38–51. ISSN 1803-0386.
- KOUTSKÁ, Mariana. Neslyšící návštěvník v muzeu či galerii – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. ISBN 978-80-7028-424-7
- PINNOY, Věra. Principy společensky přínosného muzea na příkladu Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Museologica Brunensia, 2017, roč. 6, č. 2, s. 68–79. ISSN 2464-5362.
- doporučená literatura
- JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
- HETOVÁ, Lenka. Škola muzejní pedagogiky 3: specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1868-1.
- neurčeno
- MICHÁLEK, Miroslav. Nebojte se pomoci nevidomým. 2. vyd. Praha: okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2005. 31 s. ISBN 80-86932-01-X
- SMÝKAL, Josef. Vznik a vývoj Slepeckého muzea v Brně. 1. Vyd. Brno: Slepecké muzeum České unie nevidomých a slabozrakých, 1996. 37 s.
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X.
- STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet. 1. Vyd. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. 165 s.
- AXMAN, Štěpán. Hmatové sochařství : Sbírkotvorná koncepce. 1. vyd. Jihlava 2006. 33 s
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se zrakovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 31 s. ISBN 978-80-244-1636-6.
- JANČO, M., K. BUREŠOVÁ a O. ŠEFCŮ. Jak dobýt hrad: Památky takřka bez bariér. Praha : NPÚ, 2007. 223 s. ISBN 978-80-87104-09-5.
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2.
- MICHALOVÁ, Zdeňka. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-733-8.
- VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak: Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha: Tyfloservis, 2000. 30 s. ISBN 80-902025-6-X.
- JELÍNKOVÁ, Eva, CHADZIPOLICHRONISOVÁ, Marta. Jak se žije s handicapem aneb Poznat znamená porozumět : Katalog k výstavě. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. 26 s. ISBN 978-80-7028-318-9.
- HLUŠÍ, Eliška. Z historie slepeckého muzejnictví. 1. vyd. Brno: Technické muzeum, 2002. 44 s. ISBN 80-86413-05-5.
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: Dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7
- SOURALOVÁ, Eva. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 36 s. ISBN 9778-80-244-1630-4.
- HRADILKOVÁ, Terezie a Vladimíra SÝKOROVÁ. Dotýkejte se, prosím!: Průvodce hmatovými projekty. 1. vyd. Praha: Sdružení Hapestetika, 1998. 70 s.
- SLOWÍK, Jozef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
- ATKINSOVÁ, Sue. Jak zdolat skálu jménem deprese : Praktický průvodce pro lidi trpící depresí. Praha : Albatros nakladatelství a. s., 2005. ISBN 80-00-01544-7.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9.
- Výukové metody
- teoretická příprava, exkurze
- Metody hodnocení
- Výuka sestává z přednášek a z exkurzí do muzeí a dalších institucí, které se věnují lidem se zdravotním a sociálním znevýhodněním. U ústní zkoušky student předloží vlastní seznam prostudovaných zdrojů a prokáže schopnost aplikovat získané znalosti i poznatky z exkurzí.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/23-24/enrol/index.php?id=7706
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/MUMKO_008