MUMKO_008 Museum Inclusive Pedagogy

Faculty of Arts
Autumn 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (lecturer)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Contact Person: Mgr. Miriam Molnárová
Timetable
Wed 11. 10. 14:00–17:40 M22, Wed 1. 11. 14:00–17:40 M22, Wed 29. 11. 14:00–17:40 M22, Wed 20. 12. 14:00–17:40 M22
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to acquaint students with the issue of physical and sensory accessibility of museums, the issue of social inclusion in museums and the concept of the museum as participatory and socially purposeful. Teaching takes place through lectures and excursions to museums and other institutions that are dedicated to people with health and social disadvantages. By completing the course, students should get to know and understand individual groups of special audiences and gain knowledge about how to open the environment of museum and cultural institutions and how to work effectively with individual groups in museum education.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
- explain the concept of a participatory museum and the principles of physical and sensory accessibility of the museum;
- understand the specifics of the inclusive approach of museums to individual groups of visitors with special educational needs.
Syllabus
  • 1. Introduction – physical and sensory accessibility of museums, museums and social inclusion, participatory museum, socially purposeful museum. 2. Museums and visitors blind and visually impaired. 3. Museums and visitors with hearing impairments and the Deaf. 4. Museums and visitors with reduced mobility and physical handicaps. 5. Museums and visitors with mental disabilities, intellectual disabilities or mental illness. 6. Museums and visitors with behavioral disorders. 7. Museums and visitors with speech and communication difficulties.
Literature
    required literature
  • Muzejní edukátor: Studijní materiál. Brno: Moravské zemské muzeum – Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2020.
  • Muzea pro všechny: Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha: Český výbor ICOM, 2003. 65 s. ISBN 80-86611-03-5.
  • MERTOVÁ, Soňa. Návštěvníci s mentálním postižením v muzeu – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN 978-80-7028-451-3.
  • JANČO, Milan. Návštěvníci muzeí se speciálními potřebami: nevidomí. Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce, 2013, roč. 51, č. 2, s. 38–51. ISSN 1803-0386.
  • KOUTSKÁ, Mariana. Neslyšící návštěvník v muzeu či galerii – metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, 2014. ISBN 978-80-7028-424-7
  • PINNOY, Věra. Principy společensky přínosného muzea na příkladu Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Museologica Brunensia, 2017, roč. 6, č. 2, s. 68–79. ISSN 2464-5362.
    recommended literature
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • HETOVÁ, Lenka. Škola muzejní pedagogiky 3: specifika a metody práce s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1868-1.
    not specified
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nebojte se pomoci nevidomým. 2. vyd. Praha: okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2005. 31 s. ISBN 80-86932-01-X
  • SMÝKAL, Josef. Vznik a vývoj Slepeckého muzea v Brně. 1. Vyd. Brno: Slepecké muzeum České unie nevidomých a slabozrakých, 1996. 37 s.
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X.
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet. 1. Vyd. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. 165 s.
  • AXMAN, Štěpán. Hmatové sochařství : Sbírkotvorná koncepce. 1. vyd. Jihlava 2006. 33 s
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se zrakovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 31 s. ISBN 978-80-244-1636-6.
  • JANČO, M., K. BUREŠOVÁ a O. ŠEFCŮ. Jak dobýt hrad: Památky takřka bez bariér. Praha : NPÚ, 2007. 223 s. ISBN 978-80-87104-09-5.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2.
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-733-8.
  • VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak: Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha: Tyfloservis, 2000. 30 s. ISBN 80-902025-6-X.
  • JELÍNKOVÁ, Eva, CHADZIPOLICHRONISOVÁ, Marta. Jak se žije s handicapem aneb Poznat znamená porozumět : Katalog k výstavě. Brno: Moravské zemské muzeum, 2008. 26 s. ISBN 978-80-7028-318-9.
  • HLUŠÍ, Eliška. Z historie slepeckého muzejnictví. 1. vyd. Brno: Technické muzeum, 2002. 44 s. ISBN 80-86413-05-5.
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: Dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7
  • SOURALOVÁ, Eva. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. Vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 36 s. ISBN 9778-80-244-1630-4.
  • HRADILKOVÁ, Terezie a Vladimíra SÝKOROVÁ. Dotýkejte se, prosím!: Průvodce hmatovými projekty. 1. vyd. Praha: Sdružení Hapestetika, 1998. 70 s.
  • SLOWÍK, Jozef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • ATKINSOVÁ, Sue. Jak zdolat skálu jménem deprese : Praktický průvodce pro lidi trpící depresí. Praha : Albatros nakladatelství a. s., 2005. ISBN 80-00-01544-7.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno: Paido, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9.
Teaching methods
theoretical preparation, excursion
Assessment methods
Teaching consists of lectures and excursions to museums and other institutions that focus on people with health and social disadvantages. In the oral exam, the student submits their own list of studied sources and demonstrates the ability to apply the acquired knowledge and findings from excursions.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.
Information on the extent and intensity of the course: 4 bloky po 6 hodinách + e-learning 8 hodin (50 % přednáška).
The course is also listed under the following terms Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2023/MUMKO_008