FF:PBB126 Zákl. spec. ped. - Informace o předmětu
PBB126 Základy speciální pedagogiky
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 18:00–19:40 C11, kromě Čt 16. 11., kromě Čt 14. 12., kromě ; a St 13. 12. 15:00–15:50 B2.42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (4)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou dva: (1) osvojit si základy jednotlivých speciálně pedagogických disciplín a oblastí a porozumět přínosu poznatků ze speciální pedagogiky pro podporu lidí se speciálními potřebám; (2) znát současné možnosti vzdělávacích příležitostí pro děti žáky, studenty i dospělé se speciálními potřebami a orientovat se v nabídce poradenských služeb zaměřených na děti, žáky a studenty se speciálními potřebami a dospělé se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat příčiny, které znesnadňují dětem, žákům, studentům i dospělým lidem vzdělávání a vedou ke vzniku speciálních vzdělávacích potřeb;
- porovnat speciální vzdělávací potřeby jednotlivců s ohledem na jejich specifika (zdravotní stav, životní situace, kulturní prostředí) a vysvětlit vhodnost podpůrných opatření v procesu jejich vzdělávání;
- popsat současný systém možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách se zohledněním různého rozsahu společného vzdělávání, porovnat různé možnosti s ohledem specifika žáka (školy a třídy pro žáky s určitými druhy zdravotního postižení oproti plně společnému vzdělávání; vzdělávací programy), vysvětlit pozitiva a rizika těchto variant;
- analyzovat možnosti vzdělávání v dospělosti a identifikovat obtíže ve vzdělávání u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v etapě dospělosti;
- popsat poradenský systém ve školství a nabídku jednotlivých služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti poradenství po ukončení profesní přípravy;
- navrhnout vhodné poradenské zařízení/poradenskou službu pro člověka se speciální vzdělávací potřebou;
- navázat kontakt s člověkem se zdravotním postižením. - Osnova
- Speciální pedagogika – jedna z pedagogických disciplín, její vývoj a současné pojetí.
- Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny (terminologie, kategorie).
- Vývoj péče o lidi s postižením (od likvidačních a segregačních etap k integraci a inkluzi).
- Inkluzivní vzdělávání v ČR.
- Systém speciálního vzdělávání v ČR (právní zakotvení speciálního vzdělávání, přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí).
- Asistence ve školách a školských zařízeních (význam asistence, druhy asistence, činnosti asistentů).
- Poradenské služby a poradenství pro děti a pro dospělé se zdravotním postižením a znevýhodněním.
- Poradenství při vzdělávání a rozvoji osob se speciálními vzdělávacími potřebami (komplexní přístup).
- Literatura
- povinná literatura
- POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vyd. Praha: Parta, 2013, 186 s. ISBN 9788073201791. info
- NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
- Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- doporučená literatura
- Thomas, Gary. Deconstructing special education and constructing inclusion [online]. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2007. Inclusive education [cit. 2018-02-19]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10229832.
- Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237.
- Květoňová-Švecová Lea. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. 1. vyd. Brno : Paido Brno, 2004. od s. 23 - 49, 27 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
- Jesenský, Jan. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1
- Frederickson, Norah a Cline, Tony. Special educational needs, inclusion and diversity. Third edition. Berkshire: Open University Press, 2015. xiii, 713 stran. McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-335-26290-8.
- LAZAROVÁ, Bohumíra, Lenka HLOUŠKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ, Milan POL a Josef LUKAS. Řízení inkluze ve škole. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 179 s. ISBN 978-80-210-8329-5. Čítárna Munispace info
- FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 126 stran. ISBN 9788026209690. info
- MICHALÍK, Jan. Poradenství uživatelům sociálních služeb. 1. vyd. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených - sekce vzdělávání, 2008, 142 s. ISBN 9788090365827. info
- NOVOSAD, Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy :příspěvky k filozofie výchovy v pomáhajících profesí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002, 125 s. ISBN 80-7290-091-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. 1. vyd. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 43 s. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001, 50 s. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Praha: IPPP ČR, 2001, 33 s. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
- JESENSKÝ, Jan. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 159 s. ISBN 80-7066-941-1. info
- SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 5. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 231 s. info
- Výukové metody
- Kurz je organizován do tematických modulů, ve kterých je realizována přednáška, jsou otvírány diskuse, kolegiální učení. Ve výuce jsou analyzovány videozáznamy, ve kterých je demonstrována práce s lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami resp. se zdravotním postižením. Domácí příprava je strukturována podle průběžných úkolů, k jejichž řešení je potřebná četba odborných textů, analýza internetových zdrojů, studium filmových záznamů.
- Metody hodnocení
- Během semestru je stanovena povinnost docházky. Samostudium a práce s informačními zdroji je ověřována plněním průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky. Závěrečné ověření znalostí je formou písemného testu. K úspěšnému zvládnutí je potřebná nadpoloviční většina vyhovujícíh odpovědí.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/PBB126