FF:PGMK001 Srovnávací pedagog. - Informace o předmětu
PGMK001 Srovnávací pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 18/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Tomáš Lintner, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 22. 9. 15:00–16:40 C41, 17:00–18:40 C41, Pá 20. 10. 8:00–9:40 C43, 10:00–11:40 C43, Pá 8. 12. 13:00–14:40 C43, 15:00–16:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz srovnávací pedagogiky seznamuje se základními teoriemi a koncepcemi této disciplíny a s její mezinárodní infrastrukturou. Důraz je položen na současné evropské a světové trendy ve výchově a vzdělávání v souvislosti se společenskými a dalšími podmínkami příslušných regionů. Studijním materiálem jsou práce významných postav světové srovnávací pedagogiky a prestižní komparativní studie posledních let, zejména z oblasti srovnávání vzdělávacích výsledků z produkce OECD a tematických studií EU. Základní metodou práce je metoda komparativní, přičemž za východisko komparací je brán současný stav české vzdělávací soustavy.
- Výstupy z učení
- Po úspešnom ukončení predmetu budú študenti schopní:
vysvetliť miesto komparatívnej pedagogiky v systéme spoločensko-vedných a pedagogických vied
popísať a kriticky zhodnotiť kvalitu metód komparatívnej pedagogiky
popísať rôzne typológie vzdelávacích systémov
popísať a kriticky zhodnotiť medzinárodné porovnania a testovania
popísať a kriticky zhodnotiť rôzne vzdelávacie systémy a vzťah medzi vzdelávaním a širším spoločenských kontextom. - Osnova
- 1. Úvod do komparatívnej pedagogiky
- 2. Metódy komparatívnej pedagogiky
- 3. Typológia vzdelávacích systémov
- 4. Medzinárodné štúdie a testovania
- 5. Nordický, nemecký a anglo-americký model
- 6. Vzdelávanie v rozvojových krajinách
- 7. Vzdelávanie ako dôsledok a príčina:
- ...demokratizácie
- ...ekonomického rastu
- ...kolonizácie a dekolonizácie
- ...zdravia populácie
- ...geografie
- Výukové metody
- Pravidelné interaktívne prednášky a úlohy v elfe, prezenčné semináre.
- Metody hodnocení
- Plnenie pravidelných úloh v elfu, povinná účasť na všetkých prezenčných hodinách a záverečná ústna skúška (100%).
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7198
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2023/PGMK001