DESB51 Business as unusual

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Paul Mesarčík (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Kramosilová (cvičící)
Garance
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course has three primary aims:
- To explore business models as forms of expression, activism, and design spaces that can be shaped and refined. The course draws inspiration from Post-Growth Entrepreneurship, which posits: "Business is one of the most effective forms of activism. Business is one of the most expressive forms of art."
- To build awareness of the ecological dimension of business by contrasting conventional business wisdom with ecological economics and Post-Growth Entrepreneurship. The course will explore how design may help align businesses with Planetary Boundaries.
- To present real-life case studies of businesses experimenting with alternative forms of value creation, practical organisation, and creative expression. This collection of examples aims to inspire students and demonstrate what is possible in today's business world.
Výstupy z učení
Upon completion of the course, students will be able to:
- Recognize and analyse common business models and forms of value creation
- Understand the fundamentals of startup ventures
- Navigate the field of ecological economics
- Draw inspiration from existing alternative forms of organising and structuring enterprises
- Propose business models and organisational structures that support their work as designers and deliver positive social and ecological impact
Osnova
  • What are business models?
  • Examples of prominent business models (especially relevant to the work of designers)
  • Shareholder value and Shareholder primacy
  • Introduction to the Business Model Canvas and Objectives and Key Results (OKRs)
  • Exponential Organisations, startups and Venture Capital
  • Economic metaphors; Homo Economicus and Diverse Economies
  • Green Growth and Post Growth, Planetary Boundaries, Doughnut Economics
  • Post Growth Entrepreneurship
  • Sufficiency, Bootstrapping, Livelihoods
  • Organisational structures including co-operatives, steward ownership, ESOPs and DAO
  • Regenerative Business and the Commons
Výukové metody
asynchronous: academic readings, listening to podcasts, videos, individual and group research
synchronous: guest lectures, group presentations / symposiums, group discussions
Metody hodnocení
Individual or group business model design project
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024. Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/DESB51