FF:ISKM11 Kulturní areál - Informace o předmětu
ISKM11 Společnost, technologie a kulturní areál
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 C11, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- Předmět nemá žádné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Informační studia a knihovnictví (program FF, N-ISK_) (5)
- Cíle předmětu
- Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech a také jako víkendový design sprint, v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví. Termíny budou upřesněny.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující:
- zná základní principy designového myšlení a designu zaměřeného na člověka;
- dokáže uvažovat o problémech a tématech v jejich komplexitě a provázanosti;
- dokáže se rozhodovat na základě zjištění z výzkumu;
- dokáže realizovat rychlý výzkumný rozhovor na základě připraveného scénáře;
- nenaříká nad světem, ale aktivně řeší problémy.
- Osnova
- 27.9. Úvod do předmětu
- Seznámení s cíli a strukturou kurzu
- Základní pojmy: společnost, technologie, kultura
- 18.10. TEST ze zadané četby + Sociální kapitál a komunitní studia
- Teorie sociálního kapitálu v kontextu komunit
- Role technologií v posilování nebo oslabování sociálních vazeb
- Komunitní angažovanost a participace v digitální éře
- 25.10. Inovační mindset a kreativní myšlení
- Principy inovačního mindsetu
- Kreativní myšlení a řešení problémů
- 1.11. Digitální média, kultura a inovace
- Inovace v digitálních médiích a jejich kulturní dopad
- Vznik nových kulturních forem díky technologiím
- Inovativní přístupy v tvorbě a distribuci obsahu
- 8.11. Umělá inteligence, inovace a společnost
- AI jako nástroj pro inovace
- Etické a sociální důsledky AI
- Inovativní aplikace AI v kulturních institucích
- 15.11.Diskuze a zadání výzvy z oblasti interdisciplinárního projektu v oblastech nových technologií, umění, designu, humanitních a společenských věd
- 20.12. Design sprint (9 - 16)
- Literatura
- povinná literatura
- PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
- neurčeno
- POTTER, Norman. Co je designér : věci, místa, sdělení. Translated by Eva Císlerová. Vydání první. V Praze: UMPRUM, 2018, 184 stran. ISBN 9788087989586. info
- ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
- This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
- Living labs : design and assessment of sustainable living. Edited by David V. Keyson - Olivia Guerra-Santin - Dan Lockton. [Cham]: Springer, 2017, xi, 408. ISBN 9783319335261. info
- MANZINI, Ezio. Design, when everybody designs : an introduction to design for social innovation. Translated by Rachel Coad. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2015, xiv, 241. ISBN 9780262028608. info
- Výukové metody
- Kombinace přednášky a aktivizačních činností ve výuce
- Metody hodnocení
- Podmínkou absolvování kurzu je individuální příprava a četba (hodnocenou formou testu 18.10.), participace na skupinovém projektu a aktivní prezenční účast na design sprintu v pátek 20.12. od 9 do 16 hod.
- Informace učitele
- Předmět bude vyučován ve vybraných pátečních termínech (viz osnova) a také jako celodenní design sprint 20.12., v rámci kterého se studující zaměří na témata inkluze, participace, udržitelnosti a digitalizace, a to v kontextech informačních studií a knihovnictví.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM11