NJK42 Literární témata a motivy

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 14 hodin za semestr. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 9:00–16:40 L32
Předpoklady
pro studenty navazujícícho magisterského studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška sleduje několik cílů: P - představit studentům konkrétní evropské středověké literární látky, z nich vznikající díla a prezentovat je studentům jak z hlediska dobového, tak očima dnešního posluchače/čtenáře. P - seznámit studenty s medievistickým pohledem na zkoumané látky a literární díla, seznámit je s vybranými výzkumnými postupy a metodami současné medievistiky P - nabídnout přehled alespoň o části evropské středověké literatury a o vztazích jednotlivých literárních látek napříč jednotlivými zeměmi a jazyky, v nichž jsou zpracovávány
- představit studentům problémově orientované germanistické myšlení. Přednášky v tomto cyklu nenabízejí sterilní přehledy epoch nebo textů, ale v podstatě "konferenčním" způsobem a argumentativní formou, byť s přihlédnutím ke studentskému publiku, prezentují otevřené výzkumné otázky.
- nechat studenty zakusit různé metodické přístupy k literární vědě i různé interpretační a přednáškové styly. Tento přednáškový cyklus (Ringvorlesung) má každý semestr jiné téma, je ale vždy minimálně z poloviny osazen hostujícími docenty.
- seznámit studenty s výraznými, nad úrovní jednotlivých literárněhistorických epoch stojícími vědeckými tématy, látkami, motivy nebo otázkami (např. sebevražda v literatuře, problémy dělnické/sociálněkritické literatury atd.)
Výstupy z učení
Po absolvování přednáškového cyklu NJII_23 by studenti měli být schopni:
- utřídit si znalosti o daných literárních látkách kolujících středověkou a pozdně středověkou Evropou - měli by být schopni sledovat výzkumné metody současné medievistiky a umět je popsat a částečně použít - nahlížet na medievistické zkoumání jako na fascinující sled kroků a odhalování souvislostí mezi literárními látkami a jednotlivými žánry - uvědomit si souvislost literárních látek z minulosti a jejich přesahy a modifikace v současnosti - nahlížet na literární dějiny jako na členitý, problematický, fascinující terén daný nikoli sterilním a zdánlivě samozřejmým sledem epoch, jmen a dat, nýbrž nabitý (aktuálními) významy, otázkami a snad i odpověďmi,
- nahlížet na literární vědu jako na mnohovrtevnatý nástroj k orientaci v těchto významech, otázkách a odpovědích.
Osnova
  • Přednáška NJII_23: Témata a motivy má každý semestr, kdy se realizuje, jiný obsah. Seznam termínů, přednášejících a témat bude zveřejněn před začátkem daného semestru. Minimálně polovina přednášejících se rekrutuje z germanistů-specialistů na dané téma toho kterého semestru.
  • - podzim 2017: literatura a sebevražda,
  • - podzim 2018: levicová, dělnická, sociálněkritická literatury (moderny),
  • - podzim 2019: 1945 als Zäsur.
  • - podzim 2020: Dvojjazyčná literární pole. Existuje v jednom regionu jedna literatura více jazyků? - podzim 21: Volkisches und rechtes Denken - podzim 22: Literaturbetrieb und literarische Institutionen: Vortragsreihe: - podzim 23: Sprache und (Fremd-)Sprachdidaktik zwischen Konventionalität und Kreativität 20.09.2023 Einführung für Studierende in Brno 04.10.2023 Michael Dobstadt, Dresden || Literarizität und Digitalität 18.10.2023 Camilla Badstübner-Kizik, Universität Poznan || Ästhetische Medien 01.11.2023 Ingi Dirim, Wien || Sprachstandsdiagnose, Bewertungskriterien 15.11.2023 Christiane Hochstadt, Weinheim || Mim. Lernprozesse in der Schule 16.11.2023 Mitch Miller, Wortspiel || Workshop Poetry & Kreatives Schreiben 29.11.2023 Chantelle Warner, Tuscon || Sprachdidaktik und ‚Multiliteracy‘ → Online zugeschaltet; 13.12.2023 Hannes Schweiger, Wien || Mehrsprachigkeit u Machtkritik • - podzim 24: Nebojme se starší literatury: Fascinace středověkem. (přednášky se budou konat v češtině) • Přednášející na PODZIM 2024: Sylvie Stanovská • Vlastimil Brom • Václav Bok • Marie Hanzelková • Michaela Soleiman pour Hashemi • Dana Dvořáčková-Malá • Jakub Sichálek • Kristýna Solomon • Lucie Machalová • Anežka Klimentová • Zbyněk Sviták
Literatura
  • BECHER, Peter; HÖHNE, Steffen; KRAPPMANN, Jörg; WEINBERG, Manfred: Handbuch der deutschen Literatur Prags und der Böhmischen Länder. Stuttgart: Metzler 2017.
  • • Epochen der deutschen Lyrik 1600-1700. Nach den Erstdrucken in zeitlicher Folge herausgegeben von Christian Wagenknecht. (Epochen der deutschen Lyrik, hrsg. Von Walther Killy, Band 4). München 1969. • Huizinga, Johan: Podzim středověku. H+H, 1999. • Wa
Výukové metody
přednáška, bude probíhat online (zoom) a prezenčně
Metody hodnocení
účast, protokoly, esej
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Zápočet získáte BUĎ za odevzdání jedné argumentativní eseje NEBO za odevzdání protokolů ze tří přednášek, které se v rámci kurzu konaly. Termín odevzdání: 31. leden 2020 Texty prosím nahrávejte jako wordové soubory do Odevzdávárny kurzu v ISu. V názvu souboru prosím uveďte své jméno a jméno/jména vyučujícího/vyučujících, z jejichž přednášek Vaše esej, resp. Váš protokol vycházejí. Krátká specifikace požadovaných textových výstupů: 1. Argumentativní esej Délka: minimálně 3 strany, Times New Roman, písmo 12, řádkování 1,5 Parametry: a. Každá argumentativní esej musí mít především TEZI, tj. to hlavní, do chcete o svém předmětu (např. románu, lépe jeho vybraném aspektu) dokázat. b. Teze by měla stát hned v úvodním odstavci eseje, nebo by mělo být aspoň jasně naznačeno, kterým směrem se argumentace bude ubírat. Celý text eseje je pak v podstatě zdůvodněním toho, proč si myslíte, že Vaše teze je správná. c. Teze není otázka, ale spíše návrh odpovědi. Příklad: NE „Budu se věnovat tomu, jak je vystavěn příběh Hvězdných válek“, ale LÉPE „Ukážu, že Hvězdné války strukturně odpovídají žánru pohádky“. d. Teze musí být odůvodnitelná z analyzovaného textu samotného. Příklad: NE „Ukážu, že Darth Vader je vlastně Stalin“, ale „Ukážu, že zlo je v Hvězdných válkách vždy příbuzné s dobrem“. e. Váš hlavní důkazový materiál jsou texty – primární (román, povídka atd.) i sekundární (odborná literatura). Všechny převzaté části textů je třeba signalizovat (doslovné přejímky uvozovkami a udáním místa původu převzatého textu, parafráze bez uvozovek, ale s udáním místa původu myšlenky, kterou parafrázujete). f. Jednoduché pravidlo ke struktuře eseje: Co argument pro správnost teze, to odstavec. Na začátku je samozřejmě potřeba dát čtenáři všechno, co potřebuje, aby argumentaci porozuměl (např. krátký popis vztahů mezi postavami). g. Co esej není: a. Není převyprávění obsahu knihy. (Test: Pokud odstavce eseje začínají slovy jako „nejprve“, „dále“, „pak“ nebo „na konec“, pak neargumentujete, ale vyprávíte). b. Není recenze. V eseji nehodnotíte, jak je ta která zápletka přesvědčivá nebo aktuální, ani neposuzujete, jak strhující nebo nudné jsou něčí formulace, nebo jak morální nebo nemorální je nějaká postava. c. Není volnou úvahou na téma knihy. V eseji nejde o to, co si její autor myslí o mezilidských vztazích nebo umělcích. Jde v ní o to, co v daném dramatu o mezilidských vztazích říká Ibsen (např. že nejsou možné) nebo co v dané povídce říká o umělcích Thomas Mann (např. že mají zkažené zuby). 2. Protokol z přednášky Délka: zhruba 1 strana, Times New Roman, písmo 12, řádkování 1,5 Parametry: a. V úvodu by mělo být řečeno, kdo o čem mluví, a nejlépe taky to, co tím sleduje, tj. v jakém světle chce svůj předmět ukázat. Chce ho jen popsat? Chce ho rehabilitovat? Polemizuje s někým? Zkrátka: do prvního odstavce protokolu by mělo jít „gro“ přednášky. b. Text protokolu by měl být textově co nejprovázanější. Je třeba signalizovat hlavní myšlenky, které zazní, je třeba signalizovat příklady, které tyto myšlenky podporují, je třeba signalizovat strukturu, kterou přednášející přednášce dává. Výrazy jako „z toho vyplývá“, „jako příklad XY uvádí“, „naproti tomu stojí fakt, že“ nebo „XY především zdůrazňuje, že“ jsou nutné, aby vznikl logický text protokolu. c. Protokol: a. není v bodech, ale v celých větách, b. neříká, že témata v přednášce nějak šla za sebou, ale snaží se zachytit jejich vzájemný vztah, c. vždycky uvádí, kdo je původcem úvahy, kterou právě shrnuje: je to přednášející? Je to autorka, o které zrovna mluví? Je to postava v jejím textu? atd. Protokol nepopisuje, jak věci (obecně) jsou, ale popisuje a třídí to, co zaznělo v přednášce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/NJK42